Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorStokke, Anne
dc.date.accessioned2023-09-15T12:52:59Z
dc.date.available2023-09-15T12:52:59Z
dc.date.issued2013-01-01
dc.description.abstractArtikkelen viser empiri fra to like spørreskjemaundersøkelser, fra 1981 og 2009, der førskolelærerne selv skriver hva de gjør av virksomhet for å fremme fysisk aktivitet. Sammenlignes resultatene, viser det at det gjøres mer i dag for å fremme fysisk aktivitet enn i 1981. ”Å fornye det fysiske miljøet” var det eneste tiltaket det var gjort mindre av. En forklaring kan være mer naturmiljø i barnehagene – dermed trengs ikke fornying som på lekeplasser. Å ”gi ros” hadde høyest skår og ”å gi enkeltbarn ekstra hjelp” hadde lavt skår i begge undersøkelsene. ”Å sette i gang aktiviteter” og ”å lede aktiviteter” er de tiltakene med minst økning, men de var mye brukt begge år. Resultatene viser en økning i virksomhet. Det kan bety at det gjøres mer i dag, men mer forskning trengs for å se hva som virkelig gjøres.en_US
dc.identifier.citationStokke A. Hva gjøres for å fremme fysisk aktivitet i barnehager? En komparativ studie av førskolelæreres virksomhet i 1981 og 2009. Barn. 2013;31(1):7-27en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 1027412
dc.identifier.doi10.5324/barn.v31i1.3714
dc.identifier.issn0800-1669
dc.identifier.issn2535-5449
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/31025
dc.language.isonoben_US
dc.publisherCappelen Damm Akademisken_US
dc.relation.journalBarn
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2013 The Author(s)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.titleHva gjøres for å fremme fysisk aktivitet i barnehager? En komparativ studie av førskolelæreres virksomhet i 1981 og 2009en_US
dc.type.versionpublishedVersionen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)