dc.contributor.author | Stokke, Anne | |
dc.date.accessioned | 2023-09-15T12:52:59Z | |
dc.date.available | 2023-09-15T12:52:59Z | |
dc.date.issued | 2013-01-01 | |
dc.description.abstract | Artikkelen viser empiri fra to like spørreskjemaundersøkelser, fra 1981 og 2009, der førskolelærerne selv skriver hva de gjør av virksomhet for å fremme fysisk aktivitet. Sammenlignes resultatene, viser det at det gjøres mer i dag for å fremme fysisk aktivitet enn i 1981. ”Å fornye det fysiske miljøet” var det eneste tiltaket det var gjort mindre av. En forklaring kan være mer naturmiljø i barnehagene – dermed trengs ikke fornying som på lekeplasser. Å ”gi ros” hadde høyest skår og ”å gi enkeltbarn ekstra hjelp” hadde lavt skår i begge undersøkelsene. ”Å sette i gang aktiviteter” og ”å lede aktiviteter” er de tiltakene med minst økning, men de var mye brukt begge år. Resultatene viser en økning i virksomhet. Det kan bety at det gjøres mer i dag, men mer forskning trengs for å se hva som virkelig gjøres. | en_US |
dc.identifier.citation | Stokke A. Hva gjøres for å fremme fysisk aktivitet i barnehager? En komparativ studie av førskolelæreres virksomhet i 1981 og 2009. Barn. 2013;31(1):7-27 | en_US |
dc.identifier.cristinID | FRIDAID 1027412 | |
dc.identifier.doi | 10.5324/barn.v31i1.3714 | |
dc.identifier.issn | 0800-1669 | |
dc.identifier.issn | 2535-5449 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/31025 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Cappelen Damm Akademisk | en_US |
dc.relation.journal | Barn | |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2013 The Author(s) | en_US |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) | en_US |
dc.title | Hva gjøres for å fremme fysisk aktivitet i barnehager? En komparativ studie av førskolelæreres virksomhet i 1981 og 2009 | en_US |
dc.type.version | publishedVersion | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Tidsskriftartikkel | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |