Friluftslivlærere sine erfaringer med samiske perspektiver i undervisningen. En kvalitativ studie fra Knut Hamsun videregående skole
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/31074Dato
2023-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Sætre, Mats SteinsvågSammendrag
I denne studien undersøkes lærere i friluftslivsfag ved Knut Hamsun videregående skole sine erfaringer med samiske perspektiver i undervisningen. Studien har tatt for seg hva som fremmer og hemmer det samiske perspektivet, rammebetingelsene lærerne må forholde seg til og hva lærerne helt konkret gjør for å implementere det samiske perspektivet i undervisningen. Studiens vitenskapsteoretiske posisjon har et humanistisk virkelighetssyn og sosialkonstruktivistisk kunnskapssyn med en utforskende tilnærming forankret i den kvalitative samfunnsvitenskapelige metoden. Dataen er innhentet ved semi-strukturerte intervju av strategisk utvalg av fem friluftslivslærere. Gjennom den stegvis-deduktive- induktive metoden (SDI) har det analytiske arbeidet vært empirinært (Tjora, 2021).
Funnene i studien viser at lærerne i friluftslivsfag deler flere utfordringer. Erfaringene til lærerne harmonerer med de teoretiske argumentene hvor kompetansemangel og rammebetingelsene gjør dette utfordrende. Funnene viser at læreplanen i friluftslivsfag, lærernes utgangspunkt, læremidler og ressurser rundt er utfordringer. Likevel viser funnene at det samiske perspektivet er til stede i friluftslivsfag og at de har ideer og ønsker for å inkludere perspektivet ytterligere. Studien viser at arbeidsformer i friluftsliv er egnet for å inkludere samiske perspektiver som kan bidra til måloppnåelse om samisk innhold i skolen.
Forlag
UiT The Arctic University of NorwayUiT Norges arktiske universitet
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2023 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: