Balansekunst med Beyoncé. Å spille på fordommer for å bryte dem ned?
Forfatter
Undheim, SisselSammendrag
Hvordan kan populærkultur fungere som brekkstang for å diskutere stereotypier og fordommer knyttet til religion, rase og kjønn? I dette kapittelet analyserer jeg Beyoncés musikkvideo Formation fra 2016 for å se på hvordan fremstillinger av religion utfordrer tradisjonelle religionsmodeller og -definisjoner. Med fokus på fire utvalgte scener undersøkes fordommer som lenge har vært knyttet til afrikansk diasporareligion, og hvordan Beyoncé både spiller på og konfronterer disse fordommene. Til sist diskuteres hvorfor og hvordan dette kan overføres til religionsundervisning i klasserommet.
Nøkkelord: Beyoncé, populærkultur, afroamerikansk religion, kjønn How can popular culture be used as a resource for discussions of stereotypes and prejudice attached to religion, race and gender? In this chapter, I will analyze Beyoncé’s music video Formation from 2016 to look at how representations of religion in this video challenge traditional models and definitions of “religion”. With a focus on four selected, recurring scenes, I will examine prejudice and stereotypes in representations of African diaspora religion and discuss how the video confronts and subverts these stereotypes. In conclusion, I discuss why and how this knowledge can be transferred to religion education.
Keywords: Beyoncé, popular culture, African-American religion, gender
Forlag
UniversitetsforlagetSitering
Undheim: Balansekunst med Beyoncé. Å spille på fordommer for å bryte dem ned?. In: Lippe, von der MVDL. Fordommer i skolen : Gruppekonstruksjoner utenforskap og inkludering, 2021. Universitetsforlaget p. 198-228Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2021 The Author(s)