Kombinerte stillinger kan fremme samarbeid mellom sykepleierutdanning og praksisfelt
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/31600Dato
2023-08-22Type
Journal articleTidsskriftartikkel
Peer reviewed
Forfatter
Skaug, Eli-Anne; Røssland, Anneline; Lyberg, Anne Marit; Raustøl, Anne; Helgesen, Ann KarinSammendrag
Samarbeid mellom utdanningsinstitusjon og praksisfelt er av betydning for
studentens læring i praksisstudier. Denne studien er en del av et større prosjekt
hvor et overordnet mål er å styrke samarbeidet mellom utdanningsinstitusjon og
praksisfelt blant annet ved bruk av kombinerte stillinger. Hensikt med delstudien er
å utforske erfaringene lærere og sykepleiere høstet i kombinert stilling. Data er
innhentet våren 2021 ved fokusgruppeintervju og analysert ved hjelp av
konvensjonell innholdsanalyse jf. Hsieh & Shannon (2005). Resultatene viser at
kombinerte stillinger ga et positivt fellesskap om veiledning, basert på utvidet
forståelse for hverandres roller, og fremmet samarbeidet mellom
utdanningsinstitusjon og praksisfelt. Usikkerhet i begynnelsen av praksisperioden
på hva rollene skulle fylles med gikk seg til underveis. Studien ble gjennomført
under covid 19-pandemien, noe som påvirket samarbeidet og samarbeidsformene.
Sentralt for et vellykket resultat er forankring av stillingene på alle nivå i begge
organisasjoner.
Forlag
Septentrio Academic PublishingSitering
Skaug, Røssland, Lyberg, Raustøl, Helgesen. Kombinerte stillinger kan fremme samarbeid mellom sykepleierutdanning og praksisfelt . Nordisk tidsskrift for helseforskning. 2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2023 The Author(s)