Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLie, Ingrid Nilsen
dc.contributor.authorHansen, Marit Staalnacke
dc.contributor.authorRiise, Anne
dc.date.accessioned2023-12-05T10:52:49Z
dc.date.available2023-12-05T10:52:49Z
dc.date.issued2023-09-08
dc.description.abstractBakgrunnen for artikkelen er gjennomføring av gruppepraksis ved profesjonsutdanningene bachelor i barnevern og bachelor i sosialt arbeid. Vi ønsket å utforske studenters tilegnelse av ulike typer kunnskap i gruppepraksis og hvordan denne kunnskapen kan ha betydning for den sosialfaglige profesjonsutøvelsen. Vi gjennomførte fokusgruppeintervjuer med 46 studenter og 18 praksiskontakter fra 12 praksisplasser. Funnene viser at studentene mestret å anvende teori fra studiene i praksis gjennom diskusjon. Når studentene knyttet sammen informasjon og diskuterte observasjoner, trente de på ferdigheter som er sentrale i yrkesutøvelsen. I artikkelen drøfter vi noen utfordringer ved å ha praksis i gruppe. Likevel viser vår studie at gjennom å være i gruppe i praksis lærer studentene noe mer, nemlig samarbeid, refleksjon og veiledning. Dette er generell kompetanse som kan øke deres kompetanse som sosialarbeidere i praksisfeltet.en_US
dc.identifier.citationLie IN, Hansen M, Riise A. Å lære noe mer. Gruppepraksis i sosialfaglige utdanninger. UNIPED. 2023;46(3):177-188en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 2176471
dc.identifier.doi10.18261/uniped.46.3.4
dc.identifier.issn1500-4538
dc.identifier.issn1893-8981
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/31934
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetsforlageten_US
dc.relation.journalUNIPED
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectVDP::Social sciences: 200::Education: 280en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosialt arbeid: 360en_US
dc.subjectVDP::Social sciences: 200::Social work: 360en_US
dc.subjectBarnevern og sosialforvaltning / Child welfare and social authoritiesen_US
dc.titleÅ lære noe mer. Gruppepraksis i sosialfaglige utdanningeren_US
dc.type.versionpublishedVersionen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)