dc.contributor.advisor | Figenschou Lockertsen, Jan-Thore | |
dc.contributor.author | Aase, Ingrid Køhncke | |
dc.contributor.author | Hætta, Sara Linn | |
dc.date.accessioned | 2024-01-05T09:07:19Z | |
dc.date.available | 2024-01-05T09:07:19Z | |
dc.date.issued | 2023-06-04 | |
dc.description.abstract | Bakgrunn: Dagbøker har innvirkning på tidligere intensivpasienters opplevelser av psykiske symptomer. Det er vist reduksjon i forekomst av PTSD, angst og depresjon hos intensivpasienter som mottok dagbok etter intensivbehandling. Intensivsykepleiere er klar over effektene dagbøker har på pasientenes rehabiliteringsprosess, men likevel er ikke virksomheten alltid en førsteprioritet under intensivbehandling. Å skrive dagbøker til intensivpasienter er en avansert virksomhet. I 2011 offentliggjorde Norsk Sykepleierforbund nasjonale anbefalinger for virksomheten. Hensikt: Forske på hvilke erfaringer intensivsykepleiere har vedrørende bruk av dagbøker til intensivpasienter. Metode: I denne masteroppgaven har vi tatt utgangspunkt i Aveyard (2019) sin metode for å skrive en litteraturstudie med systematisk tilnærming. Vi har inkludert seks litteraturstudier av kvalitativt design. Litteratursøkene er gjort i PubMed og CINAHL. Vi har analysert funnene med tematisk analyse etter Aveyard (2019) sin fremgangsmåte. Funn: Gjennom tematisk analyse fant vi seks hovedtemaer. Vi har kategorisert funnene relatert til implementering, formuleringer og språk, motivasjon, praktiske og etiske dilemmaer, kunnskap og profesjonalitet, og anvendelse av digital dagbok. Konklusjon: Erfaringene til intensivsykepleierne var ulike og omfavnet et bredt spekter. Å skrive dagbøker var en kompleks prosess. Studien viser at tidspress, arbeidsbelastning og kollegial støtte preger intensivsykepleiernes opplevelse av motivasjon. Intensivsykepleiere støter på etiske og organisatoriske utfordringer, og bruker mye tid på å formulere seg tilpasset hver enkelt pasient. Både digitale og håndskrevne dagbøker anvendes med hver sine fordeler og ulemper. Studien viser at intensivsykepleiere drar nytte av opparbeidet erfaring, og at erfaringsbasert kunnskap har verdi for videre utøvelse. Nøkkelord: Intensivsykepleie, sykepleier, intensivsykepleier, dagbok, implementering, formuleringer, språk, etikk, profesjonalitet og motivasjon. | en_US |
dc.description.abstract | Background: Diaries have implications for how previous intensive care patients can cope with their mental symptoms. There has been demonstrated a reduction in the prevalence of PTSD, anxiety and depression in intensive care patients who received diaries after intensive care treatment. Intensive care nurses are aware of the effect the diaries have on the rehabilitation process of the patients, despite this, the writing of diaries is not always a major priority during intensive care treatment. To write diaries for intensive care patients is an advanced task. In 2011, The Norwegian Nurses Organization published national recommendations for the practice. Purpose: Do research in order to find out which experiences intensive care nurses have with the use of diaries to intensive care patients. Method: In this thesis for the master’s degree, we have used Aveyard (2019) as a basis to write a literature overview with a systematic approach. We have included six separate literature studies in which qualitative design was used. The searches for literature were done in the databases PubMed and CINAHL. We have analyzed the findings with thematic analysis using the method of Aveyard (2019).Findings: Using thematic analysis, we found six major topics. We have categorized the findings related to implementation, formulation and language, motivation, practical and ethical dilemmas, knowledge and professionality, and the use of digital diaries. Conclusion: The experiences of intensive care nurses were varied and concerned a broad spectrum. To write diaries was a complex process. The study shows that shortage of time, workload and support from colleagues have a major influence on the intensive care nurses` motivation. The intensive care nurses encounter ethical and organizational challenges and spend a lot of time using language designed for the individual patient. Both digital and handwritten diaries are used, both having advantages and disadvantages. The study shows that intensive care nurses’ profit from accumulated experience, and that knowledge based on experience is of great value for further development of diaries in intensive care. Keywords: Intensive care, nurse, intensive care nurse, diary, implementation, formulations, language, ethics, professionality and motivation. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/32337 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2023 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | SYP-3902 | |
dc.title | Dagbøker til pasienter på intensiv – en teknisk omsorgshandling av intensivsykepleiere | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |