Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBergli, Asgeir Andreassen
dc.contributor.authorPedersen, Sara
dc.contributor.authorMaric, Filip
dc.date.accessioned2024-01-08T10:07:56Z
dc.date.available2024-01-08T10:07:56Z
dc.date.issued2023
dc.description.abstractBakgrunn: Fysioterapeuter har et velkjent blikk på å forbedre helse på individ- og gruppenivå, men har utviklet mindre kompetanse for å bidra på systemnivå for å fremme folkehelsen og samfunnets bærekraft. Det å fremme kunnskap og implementering av aktiv transport, som betegner ulike måter å forflytte seg på ved aktivt bruk av egen kropp, er et nærliggende område å begynne å engasjere seg på et mer overordnet nivå og anses som en vesentlig strategi for bærekraftig samfunnsutvikling. <p> <p>Hensikt: Å utforske hvor godt Tromsø er tilrettelagt for aktiv transport i form av sykling for å få en bedre forståelse av (infra)strukturelle faktorer som påvirker menneskers evne til å bruke aktive transportmidler, og legge et grunnlag for forslag til tiltak for forbedring. Bruken av forskningstilnærminger som ikke er vanlig i fysioterapien ga oss en ekstra vinkling til å synliggjøre flere muligheter for fysioterapiforskning som åpner seg på dette feltet. <p> <p>Metode: Vi tilpasset en urban design studiemetode ved å ta utgangspunkt i Sykkelstrategi for Tromsø og en kombinasjon av feltobservasjon med to forskjellige stedsanalyseverktøy. <p> <p>Resultat og konklusjon: Vår vurdering av to strekningsdeler identifisert som henholdsvis «spesielt godt» og «spesielt dårlig» tilrettelagt indikerer at Tromsø ikke er godt nok tilrettelagt for at sykling oppleves som et bedre helårsalternativ til andre transportmidler, og når ikke sine egne ambisjoner for sykling i byen. Vår forskningstilnærming peker på flere muligheter som åpnes for fremtidig fysioterapiforskning og praksis etter hvert som vi begynner å bli mer engasjert i å fremme folkehelsen og samfunnets bærekraft på systemnivå. <p>en_US
dc.descriptionSource at <a href=https://fysioterapeuten-eblad.no/dm/fysioterapeuten-5-23/72/>https://fysioterapeuten-eblad.no/dm/fysioterapeuten-5-23/72/</a>.en_US
dc.identifier.citationBergli, Pedersen, Maric. Tilrettelegging for aktiv transport i Tromsø – en urban design studie. Fysioterapeuten. 2023;90(5):72-78en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 2220242
dc.identifier.issn0016-3384
dc.identifier.issn0807-9277
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/32362
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorsk Fysioterapeutforbunden_US
dc.relation.journalFysioterapeuten
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)en_US
dc.subjectVDP::Medisinske fag: 700::Helsefag: 800::Fysioterapi: 807en_US
dc.subjectVDP::Midical sciences: 700::Health sciences: 800::Physiotherapy: 807en_US
dc.subjectAktiv transport / Active transportationen_US
dc.subjectBærekraft i det bygde miljøet / Sustainability in the built environmenten_US
dc.subjectBærekraftig byutvikling / Sustainable urban developmenten_US
dc.titleTilrettelegging for aktiv transport i Tromsø – en urban design studieen_US
dc.type.versionpublishedVersionen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)