dc.contributor.author | Lynch, Matthew Patrick James | |
dc.contributor.author | Sanne, Nils | |
dc.contributor.author | Jøsendal, Amalie Henriette Finrud | |
dc.date.accessioned | 2024-01-09T13:42:36Z | |
dc.date.available | 2024-01-09T13:42:36Z | |
dc.date.issued | 2023-12-08 | |
dc.description.abstract | Bakgrunn: Hvordan gi studentene en realistisk opplevelse av entreprenørskap innenfor høyere utdanning, er et pedagogisk spørsmål som stadig diskuteres i litteraturen. Spillifisering (gamification på engelsk) har blitt foreslått som en mulig løsning som kan understøtte læringsmålene vi ønsker å oppnå innenfor entreprenøriell læring. Det er lite tidligere forskning som har undersøkt hvordan studenter opplever spillifiserte kurs, med hensyn til disse læringsmålene.<p>
<p>Metode: Gjennom dybdeintervjuer med et totalt utvalg på 18 studenter har denne studien som mål å gi innsikt i studentenes læringsopplevelser av et spillifisert entreprenørskapskurs hvor studenter arbeider i grupper.
Resultater: Studien fremhever tre sentrale temaer i studentenes læringsopplevelse: 1) Spillet øker den emosjonelle eksponeringen, 2) Reduksjon av beslutningsusikkerhet gjennom sosial kalibrering og 3) Spillereglene hemmer nødvendige arbeidsprosesser i gruppene.<p>
<p>Konklusjon: Studien viser at spillifisering bidrar til et effektivt læringsdesign for entreprenørskap i tråd med ambisjonene og utviklingen innenfor fagfeltet. Studiet representerer videre et pionerbidrag til kunnskapsbygging om spillifisering innenfor høyere utdanning generelt og for design av entreprenøriell læring spesielt. | en_US |
dc.identifier.citation | Lynch, Sanne, Jøsendal. Utfordringer og muligheter ved bruk av spillelementer i den entreprenørielle læringsprosessen. UNIPED. 2023 | |
dc.identifier.cristinID | FRIDAID 2220999 | |
dc.identifier.doi | 10.18261/uniped.46.4.4 | |
dc.identifier.issn | 1500-4538 | |
dc.identifier.issn | 1893-8981 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/32394 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Universitetsforlaget | en_US |
dc.relation.journal | UNIPED | |
dc.rights.holder | Copyright 2023 The Author(s) | en_US |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) | en_US |
dc.title | Utfordringer og muligheter ved bruk av spillelementer i den entreprenørielle læringsprosessen | en_US |
dc.type.version | publishedVersion | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Tidsskriftartikkel | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |