“Det er kult å lære samisk” – om investering og affekt i samisk språkutdanningspolitikk
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/32735Dato
2024-01-22Type
Journal articleTidsskriftartikkel
Peer reviewed
Forfatter
Sollid, HildeSammendrag
Gjennom offisiell språkpolitikk har skolen i Norge fått en viktig rolle i
prosessen med å revitalisere og ta tilbake samiske språk. Tema i denne
artikkelen er samisk språkutdanningspolitikk og skolen som språklæringsarena
for barn og unge utenfor forvaltningsområdet for samisk
språk som ønsker å lære samisk, men som har liten tilgang til språket i
familien eller i lokalsamfunnet. Målet er å gå i dybden på en elevs
erfaringer med å velge og velge bort samisk som fag på skolen i disse
omstendighetene. Eleven, som jeg kaller Sunniva, hadde nordsamisk som
andrespråk i fem år på grunnskolen, og i analysen ser jeg nærmere på hva
som gjorde hennes valg om å få opplæring i samisk ønskelig og mulig, og
etter hvert også vanskelig. Forskningsspørsmålet er hvilke sosiale og
historiske diskurser som sirkulerer i Sunnivas valg om å lære samisk på
skolen og seinere velge bort samisk som skolefag. Datainnsamling og
analyse av hennes språkutdanningsvalg er gjort innenfor ramma av
neksusanalyse, og sentrale teoretiske perspektiv er i tillegg investering og
affekt. Analysen viser at til tross for at Sunniva ville investere i å lære
samisk på skolen, skaper forhold rundt opplæringa negative opplevelser,
og hun velger til slutt å slutte med samiskopplæring. Det er særlig
organisatoriske forhold som skaper affektive reaksjoner, og disse
forholdene viser i neste omgang hvordan samiskfaget er merka av
fornorskingspolitikken.
Forlag
Septentrio Academic PublishingSitering
Sollid. “Det er kult å lære samisk” – om investering og affekt i samisk språkutdanningspolitikk. Målbryting. 2023:53-73Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2023 The Author(s)