Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAndersen, Sigmund
dc.contributor.authorWied, Anja Åse
dc.date.accessioned2024-03-05T09:02:36Z
dc.date.available2024-03-05T09:02:36Z
dc.date.issued2023-12-15en
dc.description.abstractDette prosjekt undersøker hvilke kompetansekrav som settes til hundekjøringsguiden og hvordan denne kompetanse kan utvikles. Hundekjøringsguidens rolle er et uberørt forskningsfelt og prosjektet er første forskning på temaet. En forståelse for hundekjøringsguidens rolle kan bidra til en inkludering av hundekjøring i en profesjonaliseringsprosess av naturbasert reiseliv. Prosjektet undersøker guidens rolle med problemformuleringen Hvilke kompetanse vektlegges hos hundekjøringsguiden og hvordan utvikler hundekjøringsguiden denne kompetanse hos kommersielle hundegårder? Prosjektets teoretiske kunnskapsgrunnlag bygger på tidligere forskning om naturguiden og hundekjøring og lærings-, dannings- og motivasjonsteori. Forskningsdesignet er valgt utfra ønsket om en innsikt i eksisterende erfaringer i miljøet. Med en hermeneutisk tilgang, består datainnsamlingen av fem kvalitative forskningsintervju. Deltakerne i intervjuet er utvalgt etter kriterier som lang erfaring og en forventet høy faglighet. Intervjumaterialet er analysert gjennom en tverrgående tematisk analyse. Prosjektet belyser at hundekjøringsguidens kompetansekrav, i forhold til ledelses- og relasjonskompetanse består av en dypere dimensjon skapt av hundene, sammenlignet med naturguiden. Pedagogisk kompetanse vektlegges derimot mindre hos hundekjøringsguiden enn hos naturguiden. Guidens utvikling av disse kompetansene foregår hos bedriftene, da primært personlige egenskaper som sosiale ferdigheter og motivasjon vektes ved ansettelsen. Prosjektet viser at guidens læringsprosess tar utgangspunkt i erfaringsbasert læring og mesterlæring. Guidens relasjonskompetanse utvikles gjennom danning. Prosjektet viser også at en understøttelse av hundekjøringsguidens motivasjonsutvikling vektlegges for å styrke guidens læringsprosess. Valget av en prosessorientert læringstilnærming ser ut til å bygge på en tradisjon i hundekjøring, men utfordres av det kommersielle preg. Generelt ses at kommersiell hundekjøring står overfor et paradoks: Bransjens identitet bygger på hundekjøringens uformelle autentisitet som ikke er en opplagt del av en profesjonaliseringsprosess. Prosjektet viser at mer forskning er nødvendig, da det mangler et svar på hvordan ønsket om å bevare narrativet om hundekjøring som et eventyr i kommersiell hundekjøring kan kombineres med en profesjonalisering av naturbasert reiseliv.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/33110
dc.language.isodanen_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDIDR-3901
dc.subjectKommersiell hundekjøringen_US
dc.subjectGuiderolleen_US
dc.subjectNaturguideen_US
dc.subjectKompetansekraven_US
dc.titleEventyret i kommersiell hundekjøring: En kvalitativ studie av hundekjøringsguidens kompetansekrav og -utviklingen_US
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveno


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)