Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorWisborg, Torben
dc.contributor.authorBredin, Ida Celine
dc.contributor.authorJoks Gaup, Hedi Marina
dc.date.accessioned2024-05-31T12:20:46Z
dc.date.available2024-05-31T12:20:46Z
dc.date.issued2021-05-31en
dc.description.abstractBakgrunn: Vi ønsket å rette fokus mot traumeteamtrening i Norge. Folkehelseinstituttet sitt datamateriale viser at traume er noe som skjer i stort omfang. Samtidig er det mange sykehus som mottar få alvorlige traumepasienter. Forskning viser at traumeteamtrening har stor nytteverdi i forbindelse med vedlikehold av kompetanse. Basert på konsensus kommer BEST og Traumeplanen med anbefalinger om regelmessig traumeteamtrening. Per i dag er det ukjent hvilket omfang undervisning og traumeteamtrening har ved norske sykehus, samt i hvilket omfang BEST sitt materiale brukes. Formål: Denne studien hadde som formål å undersøke hvordan traumeteam trente ved norske sykehus. Oppgaven tar for seg hva sykehusene brukte som undervisnings- og treningsopplegg – med BEST sitt materiale som kasusstudie. Studien undersøkte også erfaringer med og bruken av BEST sitt observasjonsskjema. Metode: En spørreundersøkelse ble utsendt til lokale traumekoordinatorer ved 40 sykehus; 4 traumesentre, 34 akuttsykehus med traumefunksjon og 2 akuttsykehus med uklar funksjon. Resultater: 34 av 40 (85 %) traumekoordinatorer svarte på spørreundersøkelsen. 30 av 34 (88 %) sykehus brukte ett undervisningsopplegg, der BEST sitt undervisningsopplegg ble benyttet hos majoriteten. Alle sykehusene rapporterte om regelmessig traumeteamtrening, der sykehusene hadde en relativt lik tilnærming med fokus på reelle kasuistikker. 33 av 34 (97 %) sykehus rapporterte at de brukte et observasjonsskjema, der 23 av 33 (70 %) brukte BEST sitt observasjonsskjema. Konklusjon: Med BEST som kasusstudie var det flere interessante funn, der det blant annet kom fram et stort fokus på forbedring av traumeteam gjennom undervisning og simulasjonstrening. Undervisning bør inkluderes før simulasjonstrening for å sikre størst mulig læringsutbytte. Sykehusene bør fortsette nåværende praksis rundt praktisk traumeteamtrening. Når det kommer til observasjonsskjema vil nåværende digitalisering mest sannsynlig påvirke bruken av BEST sine papirjournaler. Det er et behov for mer forskning rundt de forskjellige temaene denne studien tar for seg. Nøkkelord: Traumeteam, teamtrening, simulasjonstrening, undervisning, traumejournal, traume, norske sykehusen_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/33662
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDMED-3950
dc.subjectVDP::Medisinske Fag: 700::Klinisk medisinske fag: 750::Traumatologi: 783en_US
dc.titleEn kartleggende studie om traumeteamtrening i Norgeen_US
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveno


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)