Forholdet mellom sosialt nettverk og tobakksbruk blant norske ungdommer: en sammenligning med ikke-brukere av tobakk
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/33668Dato
2022-05-31Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Bondø, PiaSammendrag
Bakgrunn: Formålet med denne oppgaven var å: I. Sammenligne ulike bakgrunnskarakteristika hos snusbrukere, røykere og ikke-brukere av tobakk; II. Utforske forholdet mellom tobakksbruk og ulike variabler for sosialt nettverk; og III. Undersøke eventuelle påvirkninger av andre faktorer på forholdet mellom tobakksbruk og sosialt nettverk.
Materiale og metode: Dette er en tverrsnittsstudie basert på data fra Monitoring Young Lifestyles (MyLife), hvor 1830 unge nordmenn i alderen 16-20 deltok. Tobakksbruk ble målt som bruk siste 30 dager, og ble kategorisert som ingen bruk, kun snusbruk, kun røyking og kombinasjonsbruk. Sosialt nettverk ble definert som: flere nære venner, viktighet av popularitet, selvoppfattet popularitet og tid brukt på sosiale medier. Forholdet mellom tobakksbruk og sosialt nettverk ble undersøkt ved hjelp av multinomiale regresjonsanalyser.
Resultater: Det var ingen betydelige forskjeller mellom ikke-brukere og tobakksbrukere når det gjaldt kjønn, alder eller sosioøkonomisk status. Alkohol var sterkt korrelert med alle tre tobakksgrupper, og sammenhengen var sterkest med kombinasjonsbruk (oddsratio (OR)=1,78; 99% konfidensintervall (KI): 1,60-1,99; p<0,001). Flere nære venner, viktighet av popularitet og selvoppfattet popularitet var signifikant assosiert med tobakksbruk, men disse effektene forsvant etter justering for alkoholkonsum. Både før og etter justering for bakgrunnsvariabler, var timer brukt på sosiale medier positivt assosiert med både snusbruk (OR=1,15; 99% KI: 1,01-1,30; p=0,007), røyking (OR=1,42; 99% KI: 1,00-1,30; p=0,008) og kombinasjonsbruk (OR=1,17; 99% KI: 1,02-1,34; p=0,004).
Konklusjoner: Snusbrukere og røykere bruker mer tid på sosiale medier og har større alkoholkonsum sammenlignet med ikke-brukere av tobakk. Sammenhengen mellom sosiale medier og tobakksbruk kan muligens forklares av andre bakenforliggende faktorer som ensomhet, angst eller depresjon. Fremtidige studier bør undersøke om denne sammenhengen kan skyldes andre variabler, og om det finnes noe kausalitet i dette forholdet.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2022 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: