Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHugaas Ofstad, Eirik
dc.contributor.authorThomassen, Marie Jensen
dc.date.accessioned2024-06-04T05:44:38Z
dc.date.available2024-06-04T05:44:38Z
dc.date.issued2019-06-02en
dc.description.abstractBakgrunn: Etter hva vi kjenner til har det aldri før vært gjennomført en systematisk studie i Norge som undersøker pasientopplevelser i møte med akuttmottak. Formålet med denne oppgaven var å øke kunnskapen om hvordan pasienter opplever opphold i akuttmottaket ved NLSH Bodø. Videre ville vi se om pasientopplevelsene endret seg etter innføring av ansvarlig overlege i akuttmottak (LIF) og strukturert team-mottak av pasientene. Materiale og metode: Datamaterialet baserte seg på analyser av spørreskjema sendt ut til alle pasienter som hadde kontakt med/ble innlagt via akuttmottaket ved NLSH Bodø i april og mai 2017, samt april og mai 2018. Kvantitative analyser ble gjennomført ved hjelp av statistikkprogrammet SPSS25. Fritekstfeltene som er inkludert i spørreskjemaet har gitt nyttig kvalitativ tilleggsinformasjon rundt sider av pasientenes opplevelser som ikke fanges opp av tallgraderingen. Resultater: Studien inkluderte totalt 725 respondenter, henholdsvis 386 i 2017 og 339 i 2018. Måling av total tilfredshet viste gjennomsnittskår på 4,3 (i skalaen 1-5) i begge studieperiodene. På spørsmålene som omhandlet hvor raskt pasienten ble tilsett av sykepleier og lege var det en signifikant reduksjon i opplevd ventetid fra 2017 til 2018. Gjennomsnittlig opplevd ventetid for tilsyn av sykepleier viste en nedgang fra 16,5 min til 12,0 min (p=0,018). Tid-til-lege viste en reduksjon i gjennomsnittlig opplevd ventetid fra 49,7min til 32,4 min (p<0,001). Det var ingen signifikant endring i opplevd total oppholdstid i akuttmottaket. De spørsmålene pasientene svarte mest negativt på omhandlet informasjon om ventetiden, utviklingen av ventetiden, samt personalets evne til å la pasienten delta i beslutninger. Konklusjon: Majoriteten av pasientene var svært tilfredse og følte seg trygge under sitt opphold i akuttmottaket. Det kan ikke konkluderes med at legeledet team-triage fører til økt pasienttilfredshet. Studien bekrefter tidligere litteratur som sier at det foreligger en vesentlig kompleksitet i vurderingen av faktorer som påvirker pasienttilfredshet i møte med helsevesenet.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/33703
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDMED-3950
dc.subjectMedisinske fag: 700en_US
dc.titlePasientopplevelser i akuttmottaket ved Nordlandssykehuset Bodø. - En spørreundersøkelse før og etter innføring av overlege og strukturert team-mottak av pasienter i akuttmottak.en_US
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveno


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)