Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKirkhaug, Rudi
dc.contributor.authorSteinsli, Stian
dc.date.accessioned2024-06-25T05:52:28Z
dc.date.available2024-06-25T05:52:28Z
dc.date.issued2024-05-25en
dc.description.abstractDestruktiv ledelse og teorien rundt dette fenomenet er forholdsvis lite utforsket, både generelt, men også i luftfartsbransjen. Det finnes likevel noe forskning som denne studien kan knyttes opp mot. Destruktivt lederskap er til en viss grad utbredt, og denne typen ledelse har vist seg skadelig både for organisasjon og de ansatte. Denne studien belyser mulige sammenhenger mellom destruktiv ledelse, utbrenthet, jobbengasjement og organisasjonsforpliktelse blant piloter i sivil luftfart og hvordan dette igjen kan relateres til flysikkerhet. Undersøkelsen ble utsendt til 474 piloter fordelt på to flyselskap, og det ble i etterkant gjennomført en korrelasjonsanalyse på innsamlet data. Det ble ikke gjennomført noen regresjonsanalyse grunnet svakt tallgrunnlag, men det ble i stedet gjennomført korte intervjuer pr. telefon i etterkant av spørreundersøkelsen. Funnene viste at destruktiv lederatferd er positivt korrelert mot utbrenthet blant pilotene som deltok i stor grad. Studien viste videre at destruktiv lederatferd ikke korrelerer mot verken organisasjonsforpliktelse eller jobbengasjement. Funnene samsvarer med forskning gjort på offiserer i Forsvaret, men avviker fra forskning på andre bransjer. I samsvar med lignende studier viste funnene korrelasjon mellom jobbengasjement og organisasjonsforpliktelse. Resultatene fra studien indikerer at destruktiv lederatferd kan gi utslag i utbrenthet. Videre viser funnene at denne typen atferd ikke har nevneverdig påvirkning på jobbengasjement eller organisasjonsforpliktelse. På lik linje med offiserene i Forsvaret kan dette tyde på at pilotene har en annen, muligens indre motivasjon som gjør det mulig å opprettholde jobbengasjement og organisasjonsforpliktelse til tross for ytre påvirkning. Stor korrelasjon mellom jobbengasjement og organisasjonsforpliktelse kan tyde på at denne mulige indre motivasjonen knyttet til arbeidsoppgaver kan påvirke knytningen til organisasjonen. Videre ble det utfordrende å kvantitativt knytte resultatene opp mot flysikkerhet, grunnet svakt tallgrunnlag. Det er likevel naturlig å anta at det eksisterer en sammenheng, gitt sammenhengen mellom flysikkerhet, fatigue og utbrenthet. Resultatene i studien må sees i lys av dårlig deltagelse og derav svakt tallgrunnlag. Tallene er likevel interessante, og bransjen anbefales å gjennomføre tilsvarende undersøkelser med bedre grunnlag for å bekrefte de mulige sammenhengene som belyses i studien.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/33920
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDFLY-3930
dc.subjectFlysikkerheten_US
dc.subjectSivil luftfarten_US
dc.subjectPiloteren_US
dc.subjectDestruktiv lederatferden_US
dc.subjectUtbrentheten_US
dc.subjectJobbengasjementen_US
dc.subjectOrganisasjonsforpliktelseen_US
dc.titleDestruktivt lederskap i luftfarten. En studie om sammenhengen mellom lederatferd og utbrenthet, jobbengasjement og organisasjonsforpliktelse i et flysikkerhetsperspektiv.en_US
dc.typeMaster thesis
dc.typeMastergradsoppgave


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)