dc.contributor.author | Johansen, Åse Mette | |
dc.contributor.author | Sollid, Hilde | |
dc.date.accessioned | 2024-07-08T12:34:04Z | |
dc.date.available | 2024-07-08T12:34:04Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.description.abstract | I den siste læreplanrevisjonen i det norske læreplanverket som kom i 2020, har samiske tema og perspektiv fått en sentral plass. Gjennom opplæringa skal alle elever få innsikt i samenes historie, språk, kultur, samfunnsliv og rettigheter. Denne vektlegginga har også betydning for norskfaget, og i beskrivelsen av fagets relevans og sentrale verdier står det at faget “skal gi elevene innsikt i den rike og mangfoldige språk- og kulturarven i Norge”. I denne artikkelen ser vi nærmere på hvorfor samiske tema og perspektiv har fått en mer sentral plass i læreplanverket. Videre utforsker vi hvilken plass samisk innhold kan ha i ett av norskfagets kjerneelementer, nærmere bestemt muntlig kommunikasjon, og vi vektlegger særlig lytting som ferdighet og som verdi. | en_US |
dc.identifier.citation | Johansen ÅM, Sollid H: Samisk i kjernen av norskfaget – dekolonisering gjennom solidarisk lytting. In: Edvardsson, Winzell, Svensson M. Språk i Norden: Svensklärarföreningens årsskrift 2023, 2024. Natur och kultur p. 51-66 | en_US |
dc.identifier.cristinID | FRIDAID 2280266 | |
dc.identifier.isbn | 978-91-27-46913-6 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/34097 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.relation.projectID | Norges forskningsråd: 325039 | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2024 The Author(s) | en_US |
dc.title | Samisk i kjernen av norskfaget – dekolonisering gjennom solidarisk lytting | en_US |
dc.type.version | acceptedVersion | en_US |
dc.type | Chapter | en_US |
dc.type | Bokkapittel | en_US |