Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJohansen, Åse Mette
dc.contributor.authorSollid, Hilde
dc.date.accessioned2024-07-08T12:34:04Z
dc.date.available2024-07-08T12:34:04Z
dc.date.issued2024
dc.description.abstractI den siste læreplanrevisjonen i det norske læreplanverket som kom i 2020, har samiske tema og perspektiv fått en sentral plass. Gjennom opplæringa skal alle elever få innsikt i samenes historie, språk, kultur, samfunnsliv og rettigheter. Denne vektlegginga har også betydning for norskfaget, og i beskrivelsen av fagets relevans og sentrale verdier står det at faget “skal gi elevene innsikt i den rike og mangfoldige språk- og kulturarven i Norge”. I denne artikkelen ser vi nærmere på hvorfor samiske tema og perspektiv har fått en mer sentral plass i læreplanverket. Videre utforsker vi hvilken plass samisk innhold kan ha i ett av norskfagets kjerneelementer, nærmere bestemt muntlig kommunikasjon, og vi vektlegger særlig lytting som ferdighet og som verdi.en_US
dc.identifier.citationJohansen ÅM, Sollid H: Samisk i kjernen av norskfaget – dekolonisering gjennom solidarisk lytting. In: Edvardsson, Winzell, Svensson M. Språk i Norden: Svensklärarföreningens årsskrift 2023, 2024. Natur och kultur p. 51-66en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 2280266
dc.identifier.isbn978-91-27-46913-6
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/34097
dc.language.isonoben_US
dc.relation.projectIDNorges forskningsråd: 325039en_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)en_US
dc.titleSamisk i kjernen av norskfaget – dekolonisering gjennom solidarisk lyttingen_US
dc.type.versionacceptedVersionen_US
dc.typeChapteren_US
dc.typeBokkapittelen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel