Er det et særskilt behov for utdanningstiltak gjennom NAV i Finnmark?
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/34192Dato
2024-05-11Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Hamborg, FrithjofSammendrag
Dette forskningsprosjektet omhandler primært hvordan NAV-ansatte i Finnmark forstår
behovet for utdanningstiltak gjennom NAV i fylket. Det eksisterer allerede forskning på
bruken av utdanningstiltak i NAV, men Finnmark utgjør på utdanningsområdet både en
historisk og nåværende unik kontekst, som fortjener en nærmere undersøkelse.
Forskningsprosjektet baserer seg på en sosialkonstruksjonistisk tilnærming og søker å forstå
hvordan historiske betingelser i fylket kan ha bidratt til å påvirke forståelsesrammene og det
kulturelle synet på utdanning. Særlig utgjør fornorskningspolitikken og brenningen av
Finnmark etter andre verdenskrig, betydningsfulle historiske betingelser for
utdanningsmulighetene i fylket. Videre benyttes det et utvalgt teoretisk rammeverk for å
undersøke hvordan disse historiske betingelsene fortsatt kan reprodusere seg og gjøre seg
gjeldende i dagens Finnmark - for både forvaltningens ansatte og brukere.
For datainnsamling ble det gjennomført tre fokusgruppeintervju med NAV-ansatte, på tre
ulike nivåer av NAV Troms og Finnmark som organisasjon; veiledernivået, ledernivået på
lokalkontor i Finnmark og fagressurser fra fylkesleddet.
Resultatene fra forskningsprosjektet viser at de NAV-ansatte generelt har en positiv
grunninnstilling til innvilgelsen av utdanningstiltak, samt en dyptgående kjennskap til de
nevnte historiske betingelsene og hvordan de fortsatt kan påvirke dagens innbyggere.
Samtidig avdekket forskningsprosjektets datainnsamling et mettet grunnlag for å fastslå at det
eksisterer et særegent og stigmatiserende syn på utdanning i fylket – gjeldende både for de
med lite utdanning og de med «for mye» utdanning.
Forlag
UiT The Arctic University of NorwayUiT Norges arktiske universitet
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2024 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: