Undervisning for ph.d.-kandidater i gjenbruk av egen tekst: fokusert innhold til ei mangfoldig gruppe
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/35327Dato
2024-04Type
Conference objectKonferansebidrag
Forfatter
Andreassen, Helene NordgårdSammendrag
High North Academy (HNA) ved UiT tilbyr flerdisiplinære ph.d.-emner med fokus på generiske ferdigheter. De har et stort innslag av praktiske oppgaver og oppmuntrer gjennom dette deltakerne til å bruke seg selv og sine ph.d.-prosjekter, noe som bidrar til å gjøre innholdet umiddelbart nyttig og relevant.
Ett av studieemnene er Scientific writing (FSK-8002), og de siste årene har flere fagansvarlige fra Universitetsbiblioteket (UB) bidratt inn med innhold – på kildebruk, publisering og på sitering av forskningsdata. Innholdet fra UB er tenkt å bygge videre på det som introduseres i et annet HNA-emne, Take control of your PhD journey (GEN-8001).
Scientific writing går nå gjennom en grundig revidering, og endringene skal iverksettes høsten 2024. Jeg har ansvaret for ei totimers økt om kildebruk, hvor jeg gjennom årene gradvis har styrt fokus vekk fra «tradisjonell» god kildebruk/plagiat, for heller å fokusere mer på gjenbruk av egen tekst. Etter revideringen vil dette siste være hovedfokus. Etisk vs. uetisk gjenbruk er et tema som i stor grad opptar ph.d.-kandidatene, som både må forholde seg til eksamensoppgaver de har skrevet som del av opplæringsdelen, presentasjoner de har gitt på konferanser, og artikler de har skrevet.
En kompliserende faktor er at deltakergruppen på studieemnet er svært mangfoldig, fra deltakere som mangler grunnleggende informasjonskompetanse til de som har blitt preppet på dette gjennom et langt studieløp.
I denne presentasjonen ønsker jeg å presentere hvordan jeg ser for meg innholdet og formatet på høstens undervisningsøkt.
Beskrivelse
Presentasjon på arrangementet "Seminar for Bibliotekenes nettverk for ph.d.-støtte", Universitetet i Oslo, 25. - 26.04.2024.
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2024 The Author(s)