Posisjonering av elever som presterer lavt i matematikk: En styrkebasert flerkasusstudie av heterogene smågrupper
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/35563Dato
2024-11-04Type
Journal articleTidsskriftartikkel
Peer reviewed
Forfatter
Simensen, Anita MovikSammendrag
Artikkelen rapporterer delfunn fra en multikasusstudie som undersøker matematiske læringsmuligheter i heterogene smågrupper for elever (13‑14 år) som presterer lavt i matematikk. Studien er forankret i teorien om objektivisering og i posisjoneringsteori og diskuterer hvordan medelevenes multimodale handlinger kan regulere elever som presterer lavt i matematikk sine muligheter til å
delta i gruppas aktualisering av matematisk kunnskap. For å undersøke dette har flere heterogene smågrupper blitt filmet mens de har jobbet med LIST-oppgaver. Resultatet viser eksempler på regulerende handlinger som kan regulere elever som presterer lavt sin deltakelse. Videre illustrerer studien at LIST-oppgaver kan skape læringsmuligheter for alle i inkluderende klasserom.
Beskrivelse
Forlag
Københavns UniversitetSitering
Simensen. Posisjonering av elever som presterer lavt i matematikk: En styrkebasert flerkasusstudie av heterogene smågrupper. MONA Matematikk og naturfagdidaktik. 2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2024 The Author(s)