dc.contributor.author | Mobekk, Hilde | |
dc.contributor.author | Skyttermoen, Torgeir | |
dc.date.accessioned | 2024-11-22T12:51:33Z | |
dc.date.available | 2024-11-22T12:51:33Z | |
dc.date.issued | 2024-10-16 | |
dc.description.abstract | For å nå målgruppen voksne studenter med arbeidserfaring som også er i fulltidsarbeid, er det nødvendig at videreutdanningsstudier bygger på et læringsopplegg som både er faglig solid og oppdatert. I våre studieemner legger vi vekt på praksisnærhet, der studentene kan integrere egne erfaringer og praksis i læringsprosessen – en tilnærming vi kaller prakademisk. Videreutdanningsstudier innen organisasjons- og ledelsesfag retter seg mot studenter med erfaringer fra et bredt spekter av virksomheter, utdanninger og opplevelser. Det er avgjørende å legge til rette for at hver students unike læringshistorie kan utnyttes som en styrke ved å knytte teori til deres praksis. I denne artikkelen presenteres erfaringene og læringspunktene knyttet til en betalingsbasert Executive Master of Management ved Handelshøyskolen på OsloMet. Vi fokuserer på hvordan kunnskap om atferd, læringsdesign og fleksibilitet i undervisning kan brukes for å optimalisere og tilrettelegge for maksimalt læringsutbytte. Vi fremhever også viktigheten av en helhetlig og tilpasset utforming av læringsprosessen, med særlig vekt på kombinasjonen av digitale læringsressurser som podkaster og korte presentasjonsvideoer, sammen med synkrone læringsmøter som aktivt kopler fagstoff til praksiserfaringer. Våre erfaringer, sammen med tilbakemeldinger fra studentene, viser at en prakademisk tilnærming med et tilpasset læringsdesign gir et godt læringsutbytte og mulighet for god gjennomføring ved siden av full jobb. | en_US |
dc.identifier.citation | Mobekk, Skyttermoen. Prakademisk og tilpasset læringsdesign for Executive-utdanning. Magma forskning og viten. 2024 | en_US |
dc.identifier.cristinID | FRIDAID 2313886 | |
dc.identifier.doi | 10.23865/magma.v27.1466 | |
dc.identifier.issn | 1500-0788 | |
dc.identifier.issn | 1500-6069 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/35808 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Cappelen Damm | en_US |
dc.relation.journal | Magma forskning og viten | |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2024 The Author(s) | en_US |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) | en_US |
dc.title | Prakademisk og tilpasset læringsdesign for Executive-utdanning | en_US |
dc.type.version | publishedVersion | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Tidsskriftartikkel | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |