dc.description.abstract | Denne studien har hatt som mål å undersøke følgende problemstilling: Hvordan påvirker elevers individuelle forutsetninger deres prestasjon i hørelærerelaterte fag på musikklinjen i videregående skole? Individuelle forutsetninger har i denne studien omhandlet komponentene kunnskap, læringsstrategier og interesse. Komponentene springer ut fra Patricia Alexander sin modell for utvikling av ekspertise, kalt Model of Domain Learning (MDL). Denne modellen har dannet store deler av det teoretiske rammeverket for studien, og er i tillegg blitt utvidet gjennom relevant musikkpedagogisk teori. Det empiriske grunnlaget er dannet ved bruk av kvalitativ metode, med casestudie som forskningsdesign. Gjennom refleksjonsnotat og semistrukturerte dybdeintervjuer, har fem elever ved en norsk musikklinje reflektert over egen kunnskap, læringsstrategier, interesse og prestasjon. Funnene indikerer sammenhenger mellom elevers kunnskap, læringsstrategier og interesse, og at disse komponentene er med å påvirke elevers prestasjon: Elevene som opplevde å ha mye kunnskap i de hørelærerelaterte fagene, viste også tendenser til mer velutviklede læringsstrategier enn de som opplevde å ha mindre kunnskap. Prestasjonene til elevene viste samme tendenser: De elevene som uttrykte å ha mye kunnskap og velutviklede læringsstrategier, opplevde å prestere bra. På samme måte var den opplevde prestasjonen lavere hos elevene som uttrykte å ha mindre kunnskap og mindre velutviklede læringsstrategier. I tillegg uttrykte elevene mer interesse for de delene av det hørelærerelaterte innholdet de opplevde å ha mer kunnskap i, og mindre interesse for innholdet de hadde mindre kunnskap i. Funnene viser derfor å samsvare med MDL, og gir pedagogiske implikasjoner i form av hvordan musikkpedagogen kan forstå elevers læring og utvikling fra et helhetlig perspektiv. Et avvik fra MDL kunne tolkes gjennom elevenes refleksjoner av deres interesse i fagene, der sammenhengen mellom interesse og elevenes prestasjon ikke så ut til å samsvare med rammene for modellen. Dette skaper et interessant utgangspunkt for videre forskning, både når det gjelder elevers interesse i fagene, men også hvordan MDL kan forstås og brukes i en musikkfaglig kontekst. | en_US |