Show simple item record

dc.contributor.advisorBlix, Hilde Synnøve
dc.contributor.authorEide, Renate Ørnes
dc.date.accessioned2024-12-11T05:05:06Z
dc.date.available2024-12-11T05:05:06Z
dc.date.issued2024-10-31en
dc.description.abstractDenne studien har hatt som mål å undersøke følgende problemstilling: Hvordan påvirker elevers individuelle forutsetninger deres prestasjon i hørelærerelaterte fag på musikklinjen i videregående skole? Individuelle forutsetninger har i denne studien omhandlet komponentene kunnskap, læringsstrategier og interesse. Komponentene springer ut fra Patricia Alexander sin modell for utvikling av ekspertise, kalt Model of Domain Learning (MDL). Denne modellen har dannet store deler av det teoretiske rammeverket for studien, og er i tillegg blitt utvidet gjennom relevant musikkpedagogisk teori. Det empiriske grunnlaget er dannet ved bruk av kvalitativ metode, med casestudie som forskningsdesign. Gjennom refleksjonsnotat og semistrukturerte dybdeintervjuer, har fem elever ved en norsk musikklinje reflektert over egen kunnskap, læringsstrategier, interesse og prestasjon. Funnene indikerer sammenhenger mellom elevers kunnskap, læringsstrategier og interesse, og at disse komponentene er med å påvirke elevers prestasjon: Elevene som opplevde å ha mye kunnskap i de hørelærerelaterte fagene, viste også tendenser til mer velutviklede læringsstrategier enn de som opplevde å ha mindre kunnskap. Prestasjonene til elevene viste samme tendenser: De elevene som uttrykte å ha mye kunnskap og velutviklede læringsstrategier, opplevde å prestere bra. På samme måte var den opplevde prestasjonen lavere hos elevene som uttrykte å ha mindre kunnskap og mindre velutviklede læringsstrategier. I tillegg uttrykte elevene mer interesse for de delene av det hørelærerelaterte innholdet de opplevde å ha mer kunnskap i, og mindre interesse for innholdet de hadde mindre kunnskap i. Funnene viser derfor å samsvare med MDL, og gir pedagogiske implikasjoner i form av hvordan musikkpedagogen kan forstå elevers læring og utvikling fra et helhetlig perspektiv. Et avvik fra MDL kunne tolkes gjennom elevenes refleksjoner av deres interesse i fagene, der sammenhengen mellom interesse og elevenes prestasjon ikke så ut til å samsvare med rammene for modellen. Dette skaper et interessant utgangspunkt for videre forskning, både når det gjelder elevers interesse i fagene, men også hvordan MDL kan forstås og brukes i en musikkfaglig kontekst.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/35948
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.subject.courseIDMUS-3902
dc.subjectModel of Domain Learningen_US
dc.subjectMDLen_US
dc.subjectelevforutsetningeren_US
dc.subjecthørelæreen_US
dc.subjectgehøren_US
dc.subjectprestasjonen_US
dc.subjectcasestudieen_US
dc.subjectvideregående skoleen_US
dc.subjectmusikklinjeen_US
dc.subjectindividuellen_US
dc.titleIndividuelle forutsetninger i hørelæreen_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)