ub.xmlui.mirage2.page-structure.muninLogoub.xmlui.mirage2.page-structure.openResearchArchiveLogo
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Velg spraaknorsk 
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Administrasjon/UB
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Universitetsbiblioteket
  • Artikler, rapporter og annet (UB)
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Universitetsbiblioteket
  • Artikler, rapporter og annet (UB)
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ramme-saken – analyse, kritisk vurdering og forslag

Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/36216
DOI
https://doi.org/10.18261/skatterett.42.3-4.2
Thumbnail
Åpne
article.pdf (476.3Kb)
Akseptert manusversjon (PDF)
Dato
2024-02-27
Type
Journal article
Tidsskriftartikkel
Peer reviewed

Forfatter
Mikelsen, Anders Bernhard; Zimmer, Frederik
Sammendrag
Artikkelen gir en analyse og kritisk vurdering av Høyesteretts resonnementer og standpunkter i Ramme-saken. Forfatterne er særlig kritiske til standpunktet om at også avkastning av egenkapital må dekkes av overskuddsevnen, og de mener at standpunktet har så problematiske konsekvenser på inntekts-/omset- ningssiden at spørsmålet neppe kan anses endelig avklart ved dommen. Forfat- terne mener at det er rettspolitisk best at kravet om overskuddsevne begrenses til tilfeller hvor skattyteren har andre formål med investeringen i tillegg til formålet om å tjene penger, og de argumenterer for at dette også lar seg hevde som gjeldende rett.
Forlag
Universitetsforlaget
Sitering
Mikelsen, Zimmer. Ramme-saken – analyse, kritisk vurdering og forslag. Skatterett. 2024;42(3-4):140-185
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Artikler, rapporter og annet (UB) [3252]
Copyright 2024 The Author(s)

Bla

Bla i hele MuninEnheter og samlingerForfatterlisteTittelDatoBla i denne samlingenForfatterlisteTittelDato
Logg inn

Statistikk

Antall visninger
UiT

Munin bygger på DSpace

UiT Norges Arktiske Universitet
Universitetsbiblioteket
uit.no/ub - munin@ub.uit.no

Tilgjengelighetserklæring