Barna og idretten. Organisering, verdier og sosial ulikhet
Abstract
Denne rapporten handler om idrettens plass i barns liv. I rapportens første del går vi gjennom hvordan barns idrettsaktivitet og organisatoriske rammer for barns idrettsdeltakelse har endret seg historisk. Vi gir også en oversikt over nyere norsk forskning om barns idrettsliv. I den andre delen undersøker vi noen sider ved norske 10 til 12-åringers treningsvaner og idrettsliv gjennom analyser av et stort spørreskjemamateriale – Ungdata junior. Vi er mest opptatt av om idealet om idrett for alle er realisert i norsk barneidrett – eller om noen grupper er systematisk underrepresentert. Vi undersøker også om det er noen sammenhenger mellom idrettsdeltakelse og andre sider ved barns liv. Problemstillingene i rapporten er:
- Hva vet vi fra tidligere forskning om barns treningsvaner og idrettsaktivitet?
- Hvor ofte trener 10-12-åringer? Hvem er de som driver med regelmessig trening? Er det store forskjeller mellom gutter og jenter, mellom barn fra ulike sosioøkonomiske grupper og mellom barn i storbyer, byer, og på landsbygda?
- Skiller barn som driver fast med idrett seg fra andre barn når det gjelder deltakelse i andre faste fritidsaktiviteter, vennskapsrelasjoner og generell trivsel?
Description
Source at https://www.nih.no/.
Publisher
Norges idrettshøgskoleCitation
Strandbu, Bakken. Barna og idretten. Organisering, verdier og sosial ulikhet. Norges idrettshøgskole; 2024Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2024 The Author(s)