Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSollid, Stephen J.M
dc.contributor.advisorAbelsen, Birgit
dc.contributor.authorWolden, Hanne Cecilie
dc.date.accessioned2025-06-11T11:28:49Z
dc.date.available2025-06-11T11:28:49Z
dc.date.issued2023-06-01
dc.description.abstractBakgrunn - I desember 2019 ble det vedtatt en endring av §29c i Helsepersonelloven, som gjør at helsepersonell som tidligere har ytt helsehjelp til en pasient i et konkret behandlingsforløp kan få tilgang til helseopplysninger uten særskilt anmodning. Revidert paragraf trådte i kraft januar 2021. Nasjonal helse - og sykehusplan fremhever målsetningen om å skape en helhetlig koordinering og et samarbeid på tvers av helsetjenester, slik at pasienten opplever den akuttmedisinske handlingskjeden som en samlet tjeneste. Hovedforskjellen på helsepersonell som jobber prehositalt og inhospitalt er at helsepersonell inhospitalt selv har muligheten til å vurdere om kravene for å gå inn å lese i en pasients journal i etterkant av et behandlingsforløp er tilfredsstilt eller ikke. Formålet med denne studien var å undersøke om ambulansepersonell opplever å ha tilgang til nødvendige helseopplysninger i henhold til revidert §29c, samt å undersøke om tilegning til opplysninger hadde blitt lettere tilgjengelig etter paragrafendringen. <p> <p>Materiale og metode - Studien er basert på en spørreundersøkelse, utformet i Nettskjema og distribuert ut til ansatte i ambulansetjenesten i ulike helseforetak i Norge via en link på e-post. Data og kodebok er overført fra Nettskjema til SPSS for analyser. Kji-kvadrattest og Fisher eksakte test er benyttet for å analysere datamaterialet, og resultat er presentert i frekvens - og krysstabeller. <p> <p>Resultater - Totalt 78 personer besvarte spørreundersøkelsen. Majoriteten av respondentene var menn i aldersgruppen 40-49 år, utdannet som fagarbeider. Kun 12% av respondentene mente at endring av §29c i Helsepersonelloven hadde bidratt til lettere tilgang på helseopplysninger til egen læring. Årsaker som nevnes tilknyttet utfordringer rundt tilegning av helseopplysninger er manglende systemer, manglende kunnskap om praktisering av paragrafen og manglende kunnskap om hvordan tilgang til helseopplysninger til bruk i egen læring og egen kunnskapsutvikling skal tilegnes. Over 50% av respondentene var misfornøyd med dagens praktisering av revidert §29c i Helsepersonelloven. <p> <p>Konklusjon - Få respondenter og usikkerhet om deres representativitet gjør det vanskelig å trekke sikre konklusjoner av denne studien. Majoriteten av respondentene var ikke tilfreds med dagen tilgang til helseopplysninger for bruk i egen læring, og de færreste opplevde at endring av paragrafen har gjort tilgangen lettere. Resultatet indikerer at ytterligere tiltak er nødvendig for å sikre en tilstrekkelig og god opplevelse av tilgang til helseopplysninger i henhold til §29c i Helsepersonelloven for ansatte i ambulansetjenesten.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/37241
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDMED-3950
dc.subjectVDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Helsetjeneste- og helseadministrasjonsforskning: 806en_US
dc.subjectVDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Health service and health administration research: 806en_US
dc.titleTilgang til helseopplysninger for læring og kunnskapsutvikling i henhold til §29c i Helsepersonelloven i ambulansetjenesten- en nettbasert spørreundersøkelseen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)