• Hva påvirker beslutningen om å undersøke en bekymringsmelding? 

      Rustad, Kirsten Buck; Christiansen, Øivin; Fossum, Sturla; Havnen, Karen J Skaale; Lauritzen, Camilla; Vis, Svein Arild (Conference object; Konferansebidrag, 2020)
      Beslutningen om å henlegge eller undersøke en bekymringsmelding kan sees på som første trinn i en sorteringsprosess hvor formålet er å unngå unødvendig inngripen i en familie, men også unødvendig bruk av barneverntjenestens ressurser. Det er store forskjeller i undersøkelsesrater mellom kommuner. Forskning har vist ulikheter i hvordan barneverntjenestene behandler meldinger og undersøkelser. Samtidig ...
    • The impact of case characteristics on child welfare service investigations in Norway 

      Rustad, Kirsten Buck; Lauritzen, Camilla; Havnen, Karen J Skaale; Fossum, Sturla; Christiansen, Øivin; Vis, Svein Arild Myhra (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-11-05)
      This article explores the extent of activities in child welfare investigations. Several studies have reported that families can experience an investigation as both stressful and intrusive (Harris 2012; Tembo and Studsrød 2019). The extent of the investigation and its relation to reported concerns is important to better understand the investigation phase. The aim of this study was to examine which ...
    • The impact of case factors on the initial screening decision in child welfare investigations in Norway 

      Rustad, Kirsten Buck; Lauritzen, Camilla; Havnen, Karen J Skaale; Fossum, Sturla; Christiansen, Øivin; Vis, Svein Arild (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-06-15)
      Background - When a child welfare service agency receives a report of concern, there is an initial screening to decide whether an investigation needs to be initiated. In addition to the decision maker, case factors, external factors, and organizational factors have an impact on decision making in Child Welfare Services (CWS). Few recent studies have considered the impact of case factors on the initial ...
    • Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket: Telemarksmodellen: Vegen blir til mens vi går den sammen (1.utg.) 

      Halvorsen, Marianne; Rustad, Kirsten Buck (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-12-01)
      <i>Bakgrunn</i> - Telemarksmodellen er en kursrekke utviklet for å fremme psykisk helse og forebygge sosiale vansker for barn som har forståelsesvansker i form av en lett psykisk utviklingshemming. Kursene gis når barnet går på mellomtrinnet i barneskole, ungdomstrinnet og i videregående skole. Formen er psykoedukativ hvor en veksler mellom informasjon, råd, veiledning og samtale om et hverdagsliv ...
    • Samhandling mellom barnevern og psykisk helsevern for barn og unge – en litteraturgjennomgang 

      Fossum, Sturla; Lauritzen, Camilla; Vis, Svein Arild; Ottosen, Agnetha; Rustad, Kirsten Buck (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2015)
      Hensikten med kunnskapsoversikten var å lære mer om samhandlingen mellom barnevernet og psykisk helsevern for barn og unge (PHBU) i Norge. Det ble gjort litteratursøk sommeren 2014 i rapporter og artikler som var publisert i tiden 2004 til 2014. Kriterier for inklusjon var at barnevern og/eller PHBU sto i tittelen. Totalt var 78 publikasjoner relevante for en grundigere gjennomgang, og av disse ...