Når drakten legges bort
Author
Monsen, EirikAbstract
Denne masteroppgaven undersøker sammenhengen mellom idrettsidentitet og forberedelser til livet etter karrieren blant aktive norske idrettsutøvere. Formålet med studien har vært å kartlegge hvordan graden av idrettsidentitet – målt ved hjelp av AIMS-3G – henger sammen med utøveres emosjonelle og praktiske forberedelser til karriereovergang, samt å identifisere hvilke faktorer som fremmer eller hemmer en bærekraftig overgang fra aktiv idrett.
Studien benyttet et tverrsnittdesign med kvantitativ metode, hvor 37 norske utøvere fra ulike idretter og konkurransenivåer deltok i studien. Data ble samlet inn gjennom et digitalt spørreskjema, som inkluderte AIMS-3G og spørsmål om karriereforberedelse. Analysene omfattet deskriptiv statistikk, bivariat korrelasjonsanalyse (Spearman’s rho), lineær regresjon og gruppeanalyser (t-tester og ANOVA).
Hovedfunnene viser at høyere grad av idrettsidentitet er svakt negativt korrelert med emosjonell forberedthet til karriereslutt. Dette tyder på at en sterk identifikasjon med utøverrollen kan være en barriere for mental beredskap i møte med overgangen. Regresjonsanalysen indikerte at idrettsidentitet har en signifikant negativ sammenheng med emosjonell forberedthet, også når det kontrolleres for alder, kjønn, utdanning og konkurransenivå. Praktiske forberedelser viste seg å variere betydelig mellom utøvere, men kunne ikke inkluderes i samme regresjonsmodell grunnet variabelens kategoriske struktur.
Studien bidrar med innsikt i en lite utforsket tematikk i norsk idrettsforskning. Resultatene kan være relevante for trenere, støtteapparat og idrettsorganisasjoner i arbeidet med å legge til rette for bedre karriereoverganger. Det foreslås at støtteapparatet tidlig identifiserer utøvere med sterk og ensidig idrettsidentitet, og implementerer tiltak som fremmer karriereplanlegging og utvikling av en mer fleksibel identitet. Videre forskning bør utforske tematikken gjennom mixed-methods-design for å fange opp både kvantitative mønstre og kvalitative erfaringer knyttet til overgangsprosessen.
Publisher
UiT The Arctic University of NorwayMetadata
Show full item recordCollections
Copyright 2025 The Author(s)