• Creating Conditions for Professional Development Through a Trauma-Informed and Restorative Practice 

      Lauridsen, Marlene Bruun; Munkejord, Mai Camilla (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-02-02)
      Professionals in social work and nursing meet people who, due to trauma, struggle with the self-regulation of emotions and social behavior. Caring for trauma survivors requires connection and compassion. Previous research has indicated that many professionals, some with their own trauma histories, do not feel sufficiently equipped to practice self-care or cope with challenging communication. To ...
    • Individuell og kollektiv sårbarhet i hjelperrollen 

      Lauridsen, Marlene Bruun (Chapter; Bokkapittel, 2021)
      Veiledere innen helse- og sosialfaglige velferdstjenester er i daglig kontakt med mennesker som har opplevd traumer og har utfordringer på mange livsområder: arbeid, bolig, økonomi, og sosialt: psykiske og fysiske helseutfordringer. Å stå i disse møtene krever mellommenneskelig kompetanse og trygghet. Forskning indikerer at mange fagprofesjoner opplever at de ikke har tid til å bygge relasjoner, og ...
    • Interpersonal competence in challenging encounters: Towards a paradigm shift in human services - Creating conditions for professional development through action research and trauma-informed restorative practice 

      Lauridsen, Marlene Bruun (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2022-10-04)
      Helse- og sosialarbeidere, i private og offentlige arbeids- og velferdstjenester, har daglig kontakt med mennesker som har traumeerfaringer og sammensatte behov. Kommunikasjonen kan være følelsesmessig utfordrende og mange fagpersoner opplever dårlig tid, utrygghet og stress i arbeidet. Utrygghet og stress øker konfliktnivået og har en negativ effekt på fagpersoners velvære, holdninger til tjenestebrukere ...
    • Læring i sirkel 

      Lauridsen, Marlene Bruun (Chapter; Bokkapittel, 2020)
      Å utvikle relasjonskompetanse for de vanskelige samtalene og de følelsesmessig utfordrende arbeidssituasjonene er generelt noe vi investerer for lite tid i, sett i forhold til hvor mye det påvirker dem vi møter, vår praksis og velvære (Lauridsen & Munkejord, in press). I dette kapittelet presenteres et forskningsprosjekt som tar sikte på å øke kunnskap om og utvikle bruk av sirkel som en pedagogisk ...