Læring i sirkel
Forfatter
Lauridsen, Marlene BruunSammendrag
Å utvikle relasjonskompetanse for de vanskelige samtalene og de følelsesmessig utfordrende arbeidssituasjonene er generelt noe vi investerer for lite tid i, sett i forhold til hvor mye det påvirker dem vi møter, vår praksis og velvære (Lauridsen & Munkejord, in press). I dette kapittelet presenteres et forskningsprosjekt som tar sikte på å øke kunnskap om og utvikle bruk av sirkel som en pedagogisk organisering av undervisningssituasjonen for å utforske egne praksiser og holdninger. Sirkelen legger til rette for et trygt og likeverdig læringsmiljø, hvor studenter gjennom aktiv deltakelse kan utvikle deres relasjonskompetanse, her definert som forhold til verden, til andre og seg selv og mot til å bruke sin stemme i praksisfeltet når etiske dilemmaer oppstår. Kapittelet er et innspill i debatten om konkurranse- og standardiseringssamfunnet. Det tar utgangspunkt i at vi blir til og utvikler oss i relasjoner hvor vi opplever tilhørighet, og det er trygt å være menneskelig.
Er en del av
Lauridsen, M.B. (2022). Interpersonal competence in challenging encounters: Towards a paradigm shift in human services - Creating conditions for professional development through action research and trauma-informed restorative practice. (Doctoral thesis). https://hdl.handle.net/10037/26771Forlag
Orkana forlagSitering
Lauridsen MB: Læring i sirkel. In: Thoresen AL, Norbye B. Forskning og kunnskapsutvikling i helsefaglig profesjonsutdanning , 2020. Orkana Forlag p. 31-54Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2020 The Author(s)