Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSkare, Roswitha
dc.date.accessioned2012-04-17T11:01:17Z
dc.date.available2012-04-17T11:01:17Z
dc.date.issued2012
dc.description.abstractDenne artikkelen undersøker paratekstens betydning for resepsjonen av den tyske filmen Das Leben der Anderen (2006) som autentisk og dermed som en troverdig fremstilling av historiske hendelser. Artikkelen viser at autentisitet ikke nødvendigvis er en objektiv kategori som kan etterprøves, men like mye en subjektiv følelse av at noe er fremstilt i samsvar med egne erfaringer og opplevelser. For å opprettholde tilskuerens illusjon om å se en autentisk film, brukes det – i tillegg til parateksten – en rekke virkemidler som blant annet skaper en følelse av umiddelbarhet hos tilskueren. Når tilskueren lever seg inn i historien og i livet til hovedpersonene, glemmer han/hun filmmediet og opplever det Owen Evans kaller for ”authenticity of affect”.en
dc.identifier.citationNorsk Medietidsskrift (2012) nr. 1 s. 41-54en
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 875336
dc.identifier.issn0804-8452
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/4108
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_3828
dc.language.isonoben
dc.publisherUniversitetsforlageten
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.subjectVDP::Humanities: 000::Movie and drama: 170::Movie science: 171en
dc.subjectVDP::Humaniora: 000::Film- og teatervitenskap: 170::Filmvitenskap: 171en
dc.subjectVDP::Social science: 200::Library and information science: 320::Documentation science: 325en
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Biblioteks- og informasjonsvitenskap: 320::Dokumentasjonsvitenskap: 325en
dc.title"Das Leben der Anderen" (2006) : paratekstens betydning for filmens autentisitetskraven
dc.typeJournal articleen
dc.typeTidsskriftartikkelen
dc.typePeer revieweden


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel