Institutt for lærerutdanning og pedagogikk: Nye registreringer
Viser treff 1001-1020 av 1695
-
Challenges in supporting and assessing bachelor’s theses based on action research in initial teacher education
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Manuskript; Peer reviewed; Preprint, 2018-07-11)This study explores the challenges in supporting and assessing action research projects related to bachelor’s theses for research-based initial teacher education in Norway. The data consist of two types of texts – the official information about the bachelor’s thesis from the university and 10 theses where the students complained about the assessment. The results are considered by using a theoretical ... -
Vi vil, vi vil, men får det ikke til... Om profesjonelle læringsfellesskap av skoleledere
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)Denne oppgaven handler om profesjonelle læringsfellesskap av ledere på tvers av skoler. Oppgavens problemstilling er: Hvordan utvikle et profesjonelt læringsfellesskap av ledere som kan styrke den enkeltes leders kapasitet til å lede utviklingsarbeid i egen skole? Det empiriske materialet ble samlet inn gjennom aksjonsforskning sammen med rektorer, fagledere og SFO-ledere i fem skoler. Skolene har ... -
Medarbeiderskap i barnehagen. En studie av barnehageansattes syn på medarbeiderskap, og implikasjoner for ledelse
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)I denne oppgaven presenteres en studie av medarbeiderskap i barnehagen, og hvilke implikasjoner det kan får for ledelse i barnehagen. Problemstillingen er: hva bidrar til å utvikle godt medarbeiderskap i barnehagen? Studiet kan betegnes som en kvalitativt, psykologisk fenomenologisk studie. Gjennom studiet er det søkt å finne ut hva barnehageansatte selv mener er godt medarbeiderskap, og hva de ... -
Endringsarbeid i skolen. Hvordan opplever læreren at videreutdanningen "Endringsarbeid i organisasjoner" har hatt betydning for egen utvikling og skolens endringsarbeid?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-13)Kompetanseutvikling er et av de viktigste virkemidlene staten har for å støtte opp under arbeidet med kvalitetsutvikling i skolen. I strategien Kompetanse for kvalitet fra Kunnskapsdepartementet (2015) for videreutdanning for lærere og skoleledere står følgende delmål: "Videreutdanning for lærere og skoleledere skal bidra til god faglig og pedagogisk kvalitet i grunnopplæringen for å styrke elevenes ... -
"Rektor må ønske å yrkesrette og sette av tid til det". Leders rolle i arbeidet med utvikling av vurdering og opplæring.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-11)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt vurderingsordninger i opplæringen på yrkesfaglig utdanningsprogram i videregående skole. Vurderingsordningene er undersøkt i forhold til vurderingsteori for å se etter områder som kan utvikles. Dette settes i et perspektiv med tanke på ledelse i forbindelse med implementering og oppfølging av opplæring og vurdering i forhold til noen av dagens myndighetskrav. ... -
Barnehagebasert kompetanseutvikling -- En kvalitativ studie av hvordan leder involverer personalet i prosessen med valg av satsingsområder
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-10)Med utgangspunkt i den nasjonale satsingen ”Kompetanse for fremtidens barnehage” retter denne studien seg mot startfasen av barnehagebasert kompetanseutvikling. Betydningen av å ha en bevissthet rundt måten en leder på i denne fasen kan bli avgjørende med tanke på å engasjere og skape motivasjon for arbeidet med kompetanseutvikling. Det er styrerens oppgave å involvere og inspirere for kompetanseutvikling ... -
Den betydningsfulle voksen-barn relasjonen. En kvalitativ studie av hvordan deltakelse i ICDP-veiledning har påvirket barnehagelæreres relasjonskompetanse
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-12)Tema for oppgaven er voksen-barn relasjonen, og den betydningen den har for barns trygghet, trivsel og utvikling. Bakgrunn for forskningsfokus er egen erfaring med deltakelse i ICDP-veiledning (International Child Development Programme), kombinert med det jeg opplever som en utbredt usikkerhet for hvordan forholde seg til barn som sees som utfordrende. Synet på barn, det gjensidige samspillet mellom ... -
«Vi har en unwritten læreplan». Aksjonslæring i skolekultur
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-11)Sammendrag Denne studien tar utgangspunkt i et kollegialt samarbeid rundt læring og utvikling. Læring forbindes med mange beslektede begreper: Innovasjon, kreativitet, utdanning, kompetanseheving, konkurranse, forskningsbasert kunnskap og utdanningsledere, for å nevne noe. Studien finner sted i et lite og tett skolemiljø som jobber aktivt med læring for å frigjøre taus kunnskap og utvikle ... -
Mobbing og psykisk helse. Hvilken innvirkning har mobbing på barns psykiske helse?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-08)Hvilke innvirkninger får mobbeutsatte barn for sin psykiske helse? En stor del av unge i dag, står utenfor arbeidslivet med bakgrunn i psykiske helseplager. Psykiske helseplager som er dokumentert ved legeerklæring fra fastlege. Statistikk gjengitt fra NAV av mottakere som mottar arbeidsavklaringspenger innenfor aldersspennet 18-30 år i 2017, viser at i desember 2017 var det så mange som 20% ... -
Matematikkferdigheter hos barn med familiær risiko for dysleksi. En kvantitativ studie om underliggende faktorer til vansker med matematikk og lesing
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-14)Skolen møter ofte elever som strever både med lesing og regning, men hva er egentlig årsaken til overlappet mellom lesing og matematikk og vanskene knyttet til begge disse områdene? Basert på tidligere forskning kan det se ut til at både lesing og aritmetikk kan være avhengig av fonologiske prosesseringsferdigheter. Fonologisk bevissthet har vært gjenstand for mye oppmerksomhet innen leseforskning ... -
Dyrebar relasjon. Hvordan kan dyreassistert pedagogikk forbedre relasjoner i skolen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)Sammendrag av «Dyrebar Relasjon» Dyreassistert pedagogikk (DAP) er systematisk og pedagogisk bruk av tiltak med dyr. I denne oppgaven er det undersøkt hvordan skolehunder kan benyttes som et pedagogisk verktøy i relasjonsarbeid gjennom å beskrive hvordan informanter benytter skolehunder til å utvikle sosiale ferdigheter og relasjoner i skolen. Oppgavens formål er å illustrere hvordan skolehunder ... -
Lærere i grenselandet mellom tilpassing og spesialundervisning. Et kvalitativ studie av læreres erfaring med å drive opplæring for flerspråklige voksne gjennom 2. språk i videregående opplæring
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-24)Dette er en kvalitativ studie, basert på semistrukturerte intervju av ti informanter, syv lærere og tre i administrative stillinger tilknyttet voksenopplæringa, videregående nivå. Formålet med studien har vært å undersøke lærernes erfaringer med å drive opplæring gjennom et 2. språk for flerspråklige voksne. Resultatene viser at dette krevende oppgave. Lavt språknivå hos denne gruppen gir de ... -
Norsklektoren, en reiselededer gjennom elevens språklige og tekstkulturelle dannelsesreise. En kvalitativ studie av norskfagets dannelsesaspekt
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-14)Denne masteroppgaven er en kvalitativ intervjustudie der hensikten er å undersøke på hvilke måter lektorer i norsk på videregående skole, mener at norskfaget kan bidra til elevenes danningsprosess. Empirien er samlet inn ved å intervjue fire norsklektorer om temaet. Sentrale funn i undersøkelsen er blant annet at danningsbegrepet oppfattes som diffust i læreplanen for norsk. Innføringen av ... -
Barnehagebarns uttaleferdigheter. Uttalemestring til barnehagebarn i Stavanger, observert ved hjelp av TRAS, ved 2 år 9 måneder og 4 år 9 måneder
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)Målet med denne studien var å se på barnehagebarn sine uttaleferdigheter ved 2 år 9 måneder (2,9 år) og 4 år 9 måneder (4,9 år). Studier på norske barns uttaleferdigheter er i hovedsak fra 80- og 90 tallet, og normer som blir benyttet for å vurdere om utviklingen er forsinket, er ofte hentet fra utenlandske studier. Et av målene var derfor å se om norske barnehagebarns uttalemestring samsvarer med ... -
Å bygge bro for de som vandrer lengst. En kvalitativ undersøkelse av International Child Development Programme tilpasset minoritetsforeldre
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)I 2014 ble det innført en tilskuddsordning med formål om å gi barn tidlig hjelp, gjennom å tilby innvandrere foreldrestøttende tiltak (Meld. St. 30, 2015-2016). Utgangspunktet for tiltaket var at foreldrerollen som ny i Norge kan være utfordrende og skiller seg mye fra foreldrerollen i opprinnelseslandet. Mange innvandrere er usikre på norske verdier, og opplever stress som kan påvirke foreldrerollen ... -
Subtle nuances. Mindfulness
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)This thesis attempts to explore a new meditation concept referred to as ‘self-clarity’ inspired by the diversity in approaching or implementing mindfulness practices, besides variations in anticipated effects derived from the practice between the East and West. Moreover, recent trends in the West show a growing interest in developing tailored mindfulness-based intervention programmes, with themes ... -
Kvalitet i praksis ved barnehagelærerutdanningen? En kvantitativ studie av studenters opplevelser av relasjon til praksisveileder
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-16)Denne masteroppgaven undersøker barnehagelærerstudenters opplevelser av praksisveileder ved en kvantitativ tilnærming. Formålet med oppgaven var å undersøke barnehagelærerstudenters opplevelser av relasjon til praksisveileder, og hvilken sammenheng relasjonens betydning har til deres læringsutbytter. Utvalget består av et tredjeklassekull med barnehagelærere som kan betegnes representativ for ... -
Språkvansker i barnehagen. Hvordan barnehagelærere avdekker tegn til språkvansker
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-22)Denne studien handler om språkvansker, og tar for seg barnehagelæreres praksis rundt å avdekke tegn til språkvansker hos barn i barnehagen. Studien tar sikte på å belyse noen barnehagelæreres tanker og erfaringer rundt dette temaet. I oppgavens teorigrunnlag presenteres aktuell teori og forskning om språkutvikling og språkvansker hos barn, blant annet kjennetegn for språklig utviklingsforstyrrelse ... -
«Jeg føler meg ikke veldig rustet etter fem år på en integrert master i lærerutdanningen, i forhold til hva jeg skal gjøre som lærer». En kvalitativ studie av åtte lærerstudenter sin oppfatning av den integrerte masterutdanningen som grunnskolelærer ved Universitetet i Tromsø – Norges Arktiske Universitet
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-07-30)I denne kvalitative masteroppgaven har vi sett på den teoretiske undervisningen som våre informanter, Kull 3, fikk gjennom den integrerte mastergraden i grunnskolelærerutdanningen. Empirien vår ble samlet inn gjennom å intervjue åtte lærerstudenter ved Universitetet i Tromsø –Norges Arktiske Universitet, –Campus Mellomveien. Disse åtte informantene var fordelt mellom klassetrinn 1.-7. og klassetrinn ... -
Systematisk etikkarbeid krever lederforankring
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018)<p>Vi mangler kunnskap om ledelsens rolle i å støtte innføring av systematisk etikkarbeid i kommunal helse- og omsorgstjeneste. Studien undersøker hvordan lederforankring har påvirket innføring av faste møteplasser for etisk refleksjon i det nasjonale prosjektet «Samarbeid om etisk kompetanseheving» (heretter: Etikkprosjektet) i kommunale helse- og omsorgstjenester. Lederforankring forstås som ...