Institutt for lærerutdanning og pedagogikk: Nye registreringer
Viser treff 1541-1560 av 1695
-
Maori music and culture in New Zealand. Report from studies at Waikato University in Hamilton, New Zealand, August 2001
(Research report; Forskningsrapport, 2003) -
Samebygda Siebe på Finnmarksvidda vest - sett i et økologisk perspektiv. Del II Gård, hus og folk
(Research report; Forskningsrapport, 2006) -
Samebygda Siebe på Finnmarksvidda vest - sett i et økologisk perspektiv. Del III Materiell kultur
(Research report; Forskningsrapport, 2007) -
Samebygda Siebe på Finnmarksvidda vest - sett i et økologisk perspektiv. Del IV Immateriell kultur
(Research report; Forskningsrapport, 2007) -
Samiske personnavn i Kautokeino gjennom 30 år (1970-1999)
(Research report; Forskningsrapport, 2003) -
Urfolks organisering og status 1975-2003
(Research report; Forskningsrapport, 2003) -
Triumfslekta, Áidejávri fjellstue og Mikkel Triumfs tragiske skjebne
(Research report; Forskningsrapport, 2003) -
Samiske påsketradisjoner i Kautokeino
(Research report; Forskningsrapport, 2003) -
Utprøving av Storyline som metode i førskolelærerundervisningen - og teoretiske refleksjoner omkring metoden brukt i barnehagen
(Research report; Forskningsrapport, 2005) -
Musikk som religiøst uttrykk innen jødedommen. Det musikkreligiøse universet I.
(Research report; Forskningsrapport, 2002) -
Nye arbeidsmåter i grunnskolen - sluttrapport fra et utviklingsprosjekt ved Vestre Jakobselv skole i tiden 2000-2003
(Research report; Forskningsrapport, 2003) -
Maori-musikk og kultur på New Zealand
(Research report; Forskningsrapport, 2002) -
Tekstmapper i lærerutdanningen - fra konstruktiv læringsarena til nødvendig kontrolldokument
(Research report; Forskningsrapport, 2002) -
Møte mellom teknologi og pedagogikk. En sluttrapport fra et IKT-støttet fjernundervisningsprosjekt i tysk tilvalgsspråk i Loppa kommune
(Research report; Forskningsrapport, 2001) -
And why should I go to the museum? : the museum as a learning arena for the kindergarten : examples from Norway and Greece.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-05-15)This study presents the concepts in practice regarding museum as a learning arena for kindergarten children. Information was obtained by kindergarten teachers both in Norway and in Greece, through questionnaires. The findings indicated that kindergarten teachers in Norway and in Greece have a positive attitude towards museum use in relation to their National Curriculum for the kindergarten. Consequently, ... -
Matematikkvansker i skolen : lærernes kompetanse
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-05)Formål og problemstilling: Formålet med undersøkelsen er å finne ut av hvilken faglig kompetanse lærerne har i matematikk. Jeg ønsker med denne undersøkelsen å bidra til økt innsikt i matematikklæreres kompetanse og forståelse av matematikkvansker. Med utgangspunkt i formålet er denne tematiske problemstillingen formulert: ”Matematikklæreres kompetanse i spesialpedagogikk, og forståelse av ... -
Leksehjelp - vei eller blindvei? : en casestudie
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-05-15)Denne masteravhandlingen presenterer en leksehjelpsorganisering ved en prosjektskole. Leksehjelp ble fra høsten 2010 lansert som en nasjonal satsning, hvor alle landets skoler ble pålagt å tilby leksehjelp til alle elever i 1.-4. klasse i grunnskolen. Viljen til å ”viske ut” sosiale ulikheter, styrke opplæringstilbudet, målsettingen om tilpasset opplæring og internasjonale undersøkelser(TIMSS, PIRLS ... -
Fra indre dilemma til ytre disputt? : en studie av grunnskolerektorers atferdspreferanser i konfliktsituasjoner
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-05)Avhandlingen tar for seg atferd i konfliktsituasjoner blant rektorer i grunnskolen. Avhandlingen baserer sin kvantitative strategi på et måleinstrument av Thomas, 1975. Måleinstrumentet er bygd opp av motsetningen mellom hensynet til en selv (selvhevdelse) og hensynet til andre (samvirke). Motsetningen håndteres da av fem atferdsformer, dvs konkurrerende atferd, unnvikende atferd, føyelig atferd, ... -
Et barn av sin tid : Høgskolen i Tromsø 10 år
(Book; Bok, 2004)Høgskolen i Tromsø ønsker å markere at institusjonen fyller 10 år i 2004 ved å gi ut en jubileumsbok. Boka består av noe tekst og mye bilder. Bildene er hentet fra det store bildearkivet som Høgskolen i Tromsø etter hvert har bygd opp. Tekst og bilder viser på hver sin måte et tverrsnitt av de aktiviteter og begivenheter som har funnet sted ved Høgskolen i Tromsø i denne perioden. -
Skoleverket og de tre stammers møte
(Book; Bok, 2005)Hensynet til den samiske befolkning var viktigste drivkraft bak norske myndigheters tidligste satsing på opplysningsarbeid i det nordlige Norge. Skoleverket skulle få en sentral rolle i vårt lands politikk overfor den samiske og etter hvert også den kvenske befolkning. Behovet for lærere til samene var den direkte foranledning til at landets første offentlige lærerutdanningsinstitusjon etter 1814 ...