Viser treff 1301-1320 av 1695

    • Hvordan kan elevers ferdigheter i algebra måles detaljert? En kvalitativ kartlegging av 215 elever på tiende trinns ferdigheter i algebra 

      Petersen, Ingvill Jensaas (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-14)
      Forskningen presentert i denne oppgaven er gjennomført på bakgrunn av dårlige resultater i internasjonale undersøkelser, særlig i algebra. Problemstillingen er «Hvordan kan jeg måle elevers algebraferdigheter detaljert?» For måle elevers algebraferdigheter utformet jeg en kartleggingsprøve. Kartleggingsprøven bygger på Kierans (2007) GTG-modell, som deler algebraiske aktiviteter inn i genererende, ...
    • En komparativ studie av matematikkoppgaver i et norsk og et finsk læreverk 

      Johnsen, Marthe Kristin Mathisen; Storaas, Ane Evensen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)
      Dette er en masteroppgave i matematikkdidaktikk som sammenligner ett matematikklæreverk for ungdomstrinnet fra Norge og ett fra Finland. På bakgrunn av Finland sine gode resultater i de internasjonale undersøkelsene TIMSS og PISA, ville vi undersøke problemstillingen: Hvilke læringsmuligheter får norske og finske elever gjennom lærebøker i matematikk? • Hvilke kognitive ferdigheter og kognitive ...
    • Et affektivt fokus på faglige, interaktive samtaler i matematikk 

      Bremset, Rune (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2015-05-09)
      Avhandlingens tema er faglige, interaktive samtaler i matematikk, der elevenes forestilling av forventning om mestring er hovedfokus. Prosjektets forskningsspørsmål er: Hvordan kan elevers forestillinger av forventning om mestring relateres til deres deltakelse i faglige, interaktive samtaler i matematikk? Hensikten med prosjektet er å få en dypere forståelse av faktorer som påvirker den muntlige ...
    • "Paper dictionaries are sooo outdated!!!" - A study on Norwegian pupils' look-up strategies in the English subject 

      Nilsen, Thor Øyvind; Mandal, Runar (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)
      This study investigates Norwegian pupils’ choice of look-up strategies in the English subject, and why they use these specific strategies. Additional questions are: -Do the pupils use the same strategies at home, as they do in school? -Where have they obtained/learned these strategies? -Are the pupils competent enough to evaluate the quality of the results generated from the strategies? Our ...
    • Hvordan skal vi møte framtiden? Pedagogisk entreprenørskap som arbeidsmåte 

      Tunset, Bendik Mikko (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-14)
      Målet med min forskning er å se hvordan pedagogisk entreprenørskap som arbeidsmåte kan bidra til mer meningsfylt læring for elever på en distriktskole med bruk av lokalsamfunn som tema. Entreprenørskap har lenge vært sett på som en måte å fornye norsk skole i møtet med det postmoderne samfunn. Likevel tyder forskning og egne erfaringer på at entreprenørskap ikke er blitt implementert i den daglige ...
    • Tilpasset opplæring - Hva skjer når de er to? 

      Moan, Silje Therese (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)
      Denne masteroppgaven handler om økt lærertetthet og tilpasset opplæring. Den er knyttet til et prosjekt mellom Universitetet i Tromsø, Institutt for lærerutdanning og pedagogikk og Tromsø kommune. Det er inngått en partnerskapsavtale om forskning og utvikling (FoU) knyttet til om økt lærertetthet i begynneropplæringen kan gi bedre kvalitet på den tilpassede opplæringen. Jeg har hatt som mål å ...
    • Misoppfatninger om desimaltall. Kartlegging av misoppfatninger hos elever på 5-trinn og diagnostisk undervisning som metode for begrepsutvikling i desimaltall 

      Karlsen, Linn-Mari; Stark, Kathrine Bakkelund (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-14)
      Misoppfatninger om desimaltall er et kjent fenomen i litteraturen. Derfor stilte vi oss undrende til hvilken grad dette forekommer i dagens klasserom. Problemstillingen for oppgaven var "På hvilken måte kan diagnostisk undervisning bidra til å avdekke misoppfatninger, slik at elevene kan utvikle begreper knyttet til desimaltall". Masteravhandlingens teoretiske referanseramme er konstruktivismen. ...
    • ”At nettet fungerer, altså det må det gjøre” - Et prosjekt knyttet til hvordan bruk av IKT i klasserommet utfordrer rollen som klasseleder 

      Øyen, Eline Charlotte (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-14)
      I dette prosjektet har jeg sett nærmere på hvordan bruk av IKT i klasserommet utfordrer rollen som klasseleder. Jeg har valgt å benytte en kvalitativ metode i form av forskningsintervju. Kategoriene i den didaktiske relasjonsmodellen er brukt som utgangspunkt for min intervjuguide. Jeg har ved hjelp av intervjuene samlet perspektivene til mine to deltakere med mål om innsikt og forståelse i et aktuelt ...
    • Lekser - ”en gammel tradisjon eller en nødvendighet i den norske skolen?” 

      Torbergsen, Anna-Marie Bensnes (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-13)
      Oppgavens mål er å få lærernes syn på lekser i skolen samt deres vurdering om lekser nødvendig. Jeg ønsker med denne undersøkelsen å være med på å skape undring og sette i gang noen tankeprosesser hos både dagens og fremtidige lærere om deres leksepraksis. Problemstillingen for oppgaven er Lekser - ”en gammel tradisjon eller en nødvendighet i den norske skolen?” For å finne svar på min problemstilling ...
    • Gården - en alternativ opplæringsarena. "Det var verdens gøyeste skoledag" 

      Pedersen, Sissel-Merete (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)
      Fra mine tidligere arbeidserfaringer med barn og dyr, har jeg sett gleden og verdien barn har av å være sammen med dyr. På bakgrunn av denne erfaringen, ville jeg se nærmere på temaet Inn på tunet og hvilke muligheter dette kan gi i skolesammenheng. Formålet med dette prosjektet var at jeg ønsket å få en dypere forståelse om hva samarbeidet med Inn på tunet-gårder går ut på, og å lære om hvordan ...
    • Stopp mobbingen! En studie om antimobbeprogrammet Zeros langtidsvirkende effekt på skolers forbyggende arbeid mot mobbing. 

      Karlsen, Charlotte; Fredriksson, Linn Marlen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-14)
      I denne studien har vi undersøkt om Zero-programmet har hatt langtidsvirkende effekt på skolens forebyggende arbeid. Vi har undersøkt hvilke tiltak fra Zeroprogrammet skolene har valgt å beholde og hvilke nye tiltak skolene har innført i sitt forebyggingsarbeid. Vår problemstilling er «På hvilken måte har antimobbeprogram langtidsvirkning hos skolens forebyggende arbeid mot mobbing?». Vi har valgt ...
    • Elevers matematiske forklaringer - Praktisk og matematisk baserte likheter og ulikheter 

      Johnsen, Esben; Olsen, Espen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)
      I denne teksten fokuserer vi på elevenes forklaringer i matematikk. Gjennom deltakende observasjon fant vi ut at elever på 8.klassetrinn forklarer seg på et ulikt teknisk nivå i elevstyrte og lærerstyrte kontekster. Størst variasjon i forklaringene fant vi når samtalen var lærerstyrt, og her kom det frem at enkelte spørsmål satte elevene i en forklaringssituasjon hvor de ikke kunne gjøre rede for ...
    • "Når vi gjør noe, det er mer artig og lettere å huske". En kvalitativ studie om lærerens muligheter og begrensinger med tilrettelegging for praktisk og variert undervisning i grunnskolen 

      Øyen, Christiane Karlsen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)
      Fokuset i denne masteroppgaven er lærerens muligheter og begrensninger med tilrettelegging av praktiske og varierte arbeidsmåter i grunnskolen, og hvordan praktisk og variert undervisning kan fremme motivasjon og læring. Jeg har tatt utgangspunkt i grunnskolen og har i den forbindelse utført intervju med to lærere fra to ulike skoler og med en elevgruppe på fire sjuendeklassinger. Jeg ønsket, i ...
    • Bruk av dataspill som motivasjon for læring. Hva skjer med barns motivasjon for læring ved bruk av dataspill som pedagogisk verktøy? 

      Sandal-Kristensen, Yvonne; Rørtveit, Carita (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)
      Dataspill er blitt et vanlig innslag i barns fritidsaktiviteter. Relativt mange timer i uken tilbringes foran en skjerm i et eller annet format. Det interessante med denne fritidssysselen er hvor engasjerte og konsentrerte barn er under spilling. De kan løse komplekse problemer og har en indre “drive” med det mål om å komme videre til neste nivå i spillets progress. Hvordan kan det ha seg at disse ...
    • Sosial inkludering for elever som mottar spesialundervisning. "Det er ikke barna som er spesielle, de har ikke spesielle behov, men de har noen behov som er spesielle" 

      Mørtsell, Karen Cecilie; Haugland, Camilla Falch (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)
      Temaet for oppgaven vår, er å se på hvordan skolehverdagen ser ut for de elevene som mottar spesialundervisning. Hovedfokuset ligger på klassetilhørighet, og vår problemstilling er som følger: Hvordan ivaretar Fjæra skole sosial inkludering for elever som mottar spesialundervisning? For å svare på problemstillingen har vi samlet empiri ved Fjæra skole, vi ønsket å få reell tilgang til feltet, og var ...
    • "En kan ikke lære å bygge lego uten legoklosser" - En kvalitativ studie om utvikling av profesjonsfaglig digital kompetanse 

      Isaksen, Silje Elisabeth Bjørklund (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)
      Dette prosjektet handler om profesjonsfaglig digital kompetanse med fokus på lærere og deres utvikling innenfor den profesjonsfaglige digitale kompetansen. Jeg har benyttet meg av det kvalitative forskningsintervjuet for å få en dypere innsikt i profesjonsfaglig digital kompetanse gjennom følgende forskningsspørsmål, Hvordan jobber lærere for å utvikle deres profesjonsfaglige digitale kompetanse? Hva ...
    • Kompetanse, læreplanen og samarbeid. En kvalitativ undersøkelse av utfordringer lærere peker på i overgangen mellom barneskolen og ungdomsskolen 

      Lind, Julie Ingeborg (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)
      Denne kvalitative undersøkelsen tok utgangspunkt i forskningsspørsmålet: ”Hvilke utfordringer peker matematikklærere på i overgangen mellom barnetrinnet og ungdomstrinnet? ” Bakgrunnen kom fra internasjonale undersøkelsers resultater som viser at elever sliter i algebra. Hensikten var å belyse hvilke utfordringer lærene pekte på i overgangen. Jeg benyttet jeg meg av intervju som metode for å belyse ...
    • Aldersblandet nivådifferensiering i matematikk. En kvalitativ studie av læreres oppfatning av nivådifferensiering i matematikk 

      Eidissen, Thomas Frantzen; Johansen, Martin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)
      Sammendrag Problemstillingen for denne masteroppgaven er følgende: ”Hva kjennetegner læreres oppfatning av nivådifferensiering i matematikk?”. Vi har med utgangspunkt i denne problemstillingen undersøkt en metode for å drive nivådifferensiert undervisning i matematikk, ved en aldersblandet baseskole. Vi har gjennom studien hatt et fokus på hvordan nivådifferensiering kan være en fordel for flinke ...
    • En studie av montessoripedagogikk. En kan ikke drasse med seg 17 epler hele livet 

      Vangen, Karoline (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)
      Med utgangspunkt i tilveksten av montessoriskoler i Norge har jeg valgt å utføre en kvalitativ studie der jeg har gått ut i skolen med et åpent blikk for å utforske montessoripedagogikken. Etter noen dager ute i observasjon ble jeg interessert i arbeid med materiell, og dette var det som skulle bli viktigst i mitt prosjekt. Gjennom observasjoner på 1.-3. trinn og intervju av montessoripedagoger har ...
    • ”Ja, det er mye morsommere og da lærer man mye mer”. En studie om læringseffekt av lekser i engelskfaget 

      Røssland, Rikke Holta (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-14)
      Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan en kan arbeide med leksene i engelskfaget for å øke elevenes læringsutbytte på 7. trinn. Dette har jeg undersøkt ved å benytte meg av en kvalitativ metode med intervju av elever og samtale med engelsklærer. I tillegg har jeg benyttet meg av en aksjon, som ble planlagt med bakgrunn i elevintervjuene. Studiet tar utgangspunkt i tidligere ...