"En kan ikke lære å bygge lego uten legoklosser" - En kvalitativ studie om utvikling av profesjonsfaglig digital kompetanse
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/8104Dato
2015-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Isaksen, Silje Elisabeth BjørklundSammendrag
Dette prosjektet handler om profesjonsfaglig digital kompetanse med fokus på lærere og deres utvikling innenfor den profesjonsfaglige digitale kompetansen. Jeg har benyttet meg av det kvalitative forskningsintervjuet for å få en dypere innsikt i profesjonsfaglig digital kompetanse gjennom følgende forskningsspørsmål,
Hvordan jobber lærere for å utvikle deres profesjonsfaglige digitale kompetanse?
Hva forstår lærere med profesjonsfaglig digital kompetanse?
Hvilken betydning har lærernes profesjonsfaglige digitale kompetanse for lærerstudenter i praksis?
Profesjonsfaglig digital kompetanse er et relativt nytt begrep som er i startfasen av sin utvikling. Mine funn viser at det er vanskelig å konkretisere dette begrepet på en tydelig måte og utviklingen av profesjonsfaglig digital kompetanse i skolen og lærerutdanningen får lide på grunn av dette. Lærere og lærerstudenter har klart for seg hva som ligger i den digitale kompetansen, men får problemer når de skal konkretisere dette i forhold til den profesjonsfaglige delen. Lærerne i skolen er ikke bevisste på begrepet i forhold sin undervisningspraksis gjennom bruken av IKT i undervisningen, men ubevisst har de den profesjonsfaglige digitale kompetansen i ryggmargen. For å skape en begrepsdannelse av den profesjonsfaglige digitale kompetansen må vi skape en kobling mellom digital teknologi og læring, som gjør profesjonsfaglig digital kompetanse synlig i lærerprofesjonen.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2015 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: