dc.contributor.advisor | Rønningsbakk, Lisbet | |
dc.contributor.author | Isaksen, Silje Elisabeth Bjørklund | |
dc.date.accessioned | 2015-09-18T14:45:20Z | |
dc.date.available | 2015-09-18T14:45:20Z | |
dc.date.issued | 2015-05-15 | |
dc.description.abstract | Dette prosjektet handler om profesjonsfaglig digital kompetanse med fokus på lærere og deres utvikling innenfor den profesjonsfaglige digitale kompetansen. Jeg har benyttet meg av det kvalitative forskningsintervjuet for å få en dypere innsikt i profesjonsfaglig digital kompetanse gjennom følgende forskningsspørsmål,
Hvordan jobber lærere for å utvikle deres profesjonsfaglige digitale kompetanse?
Hva forstår lærere med profesjonsfaglig digital kompetanse?
Hvilken betydning har lærernes profesjonsfaglige digitale kompetanse for lærerstudenter i praksis?
Profesjonsfaglig digital kompetanse er et relativt nytt begrep som er i startfasen av sin utvikling. Mine funn viser at det er vanskelig å konkretisere dette begrepet på en tydelig måte og utviklingen av profesjonsfaglig digital kompetanse i skolen og lærerutdanningen får lide på grunn av dette. Lærere og lærerstudenter har klart for seg hva som ligger i den digitale kompetansen, men får problemer når de skal konkretisere dette i forhold til den profesjonsfaglige delen. Lærerne i skolen er ikke bevisste på begrepet i forhold sin undervisningspraksis gjennom bruken av IKT i undervisningen, men ubevisst har de den profesjonsfaglige digitale kompetansen i ryggmargen. For å skape en begrepsdannelse av den profesjonsfaglige digitale kompetansen må vi skape en kobling mellom digital teknologi og læring, som gjør profesjonsfaglig digital kompetanse synlig i lærerprofesjonen. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/8104 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_7682 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2015 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3901 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.subject | Profesjonsfaglig digital kompetanse | en_US |
dc.subject | Professional Digital Competence | en_US |
dc.title | "En kan ikke lære å bygge lego uten legoklosser" - En kvalitativ studie om utvikling av profesjonsfaglig digital kompetanse | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |