Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRønningsbakk, Lisbet
dc.contributor.authorIsaksen, Silje Elisabeth Bjørklund
dc.date.accessioned2015-09-18T14:45:20Z
dc.date.available2015-09-18T14:45:20Z
dc.date.issued2015-05-15
dc.description.abstractDette prosjektet handler om profesjonsfaglig digital kompetanse med fokus på lærere og deres utvikling innenfor den profesjonsfaglige digitale kompetansen. Jeg har benyttet meg av det kvalitative forskningsintervjuet for å få en dypere innsikt i profesjonsfaglig digital kompetanse gjennom følgende forskningsspørsmål, Hvordan jobber lærere for å utvikle deres profesjonsfaglige digitale kompetanse? Hva forstår lærere med profesjonsfaglig digital kompetanse? Hvilken betydning har lærernes profesjonsfaglige digitale kompetanse for lærerstudenter i praksis? Profesjonsfaglig digital kompetanse er et relativt nytt begrep som er i startfasen av sin utvikling. Mine funn viser at det er vanskelig å konkretisere dette begrepet på en tydelig måte og utviklingen av profesjonsfaglig digital kompetanse i skolen og lærerutdanningen får lide på grunn av dette. Lærere og lærerstudenter har klart for seg hva som ligger i den digitale kompetansen, men får problemer når de skal konkretisere dette i forhold til den profesjonsfaglige delen. Lærerne i skolen er ikke bevisste på begrepet i forhold sin undervisningspraksis gjennom bruken av IKT i undervisningen, men ubevisst har de den profesjonsfaglige digitale kompetansen i ryggmargen. For å skape en begrepsdannelse av den profesjonsfaglige digitale kompetansen må vi skape en kobling mellom digital teknologi og læring, som gjør profesjonsfaglig digital kompetanse synlig i lærerprofesjonen.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/8104
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_7682
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2015 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3901en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.subjectProfesjonsfaglig digital kompetanseen_US
dc.subjectProfessional Digital Competenceen_US
dc.title"En kan ikke lære å bygge lego uten legoklosser" - En kvalitativ studie om utvikling av profesjonsfaglig digital kompetanseen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)