Viser treff 1661-1680 av 1695

    • ”Nasjonal realfagsstrategi – hva gjør vi?” : et aksjonsforskningsprosjekt knyttet til implementering av den nasjonale strategiplanen ”Et felles løft for realfagene” i videregående skole 

      Bjørk, Janet Margaret (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-05-15)
      Den nasjonale strategiplanen "Et felles løft for realfagene" involverer svært mange aktører i en nasjonal dugnad for å sikre bedre kvalitet og økt rekruttering til fagfeltet. Tiltaksplanen ansvarliggjør mange, men ser ut til å ha glemt skolene. Bakgrunnen for strategiplanen er bekymringen over at norske elever skårer lavt i internasjonale undersøkelser, og at for få velger realfagskrevende studier. ...
    • Barn som lever med vold i nære relasjoner 

      Fosse, Rachel Nygård; Løberg, Ida Lillehagen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-06-01)
      Oppgaven tar opp temaet barn som lever med vold i nære relasjoner. Den belyser og drøfter forskningsspørsmål knyttet til konsekvenser og tegn hos barnet. Oppgaven tar for seg utfordringer i forhold til helsesøsters arbeid, med å hjelpe og avdekke familievold, samt utfordringer i forhold til kulturforskjeller. Videre retter vi søkelyset mot helsesøsters kunnskap og kompetanse i arbeid med voldsutsatte ...
    • Læring gjennom skriving! : en kvalitativ undersøkelse hvordan sykepleierstudentene opplever/erfarer det å skrive en situasjonsrapport 

      Tharaldsteen, Eva (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-06-25)
      Etter ti års erfaring som høgskolelærer i grunn- og videreutdanning for sykepleiere har jeg erfart at studenter synes det er vanskelig å reflektere over situasjoner fra praksis både muntlig og skriftlig. Med utgangspunk i dette ble jeg nysgjerrig og ønsket å se nærmere på hvordan sykepleierstudentene opplever at refleksjon muntlig og skriftlig kan bidra til læring. Jeg tok utgangspunkt i et av de ...
    • Mellom tradisjon og fornying : arbeidsplasslæring ved Eilert Sundt videregående skole 

      Bogaard, Randi Torbjørg (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-05-15)
      Denne oppgaven redegjør for arbeidsplasslæring ved Eilert Sundt videregående skole. Det fokuseres spesielt på personalets oppfatning av vilkår knyttet til deres læring og utvikling. Gjennom spørreskjema og intervju avdekkes forhold relatert til arbeidsplassens læringsmiljø og læringspotensial, kombinasjon av formell/uformell læring og mulighet for samarbeid, erfaringsdeling og refleksjon, med hovedvekt ...
    • Hva innebærer voksenpedagogisk tenkning i dagens profesjonsutdanning? 

      Johansen, May-Brith (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-05-13)
      Tema for min masteroppgave er lærerrollen i høyere utdanning. Jeg tenker spesielt på de pedagogiske utfordringene som lærerne ved høgskolen møter når en stor del av de lærende er godt voksne med realkompetanse. Fordi jeg ønsket å få en dybdeforståelse av den enkeltes mening og opplevelse valgte jeg et kvalitativt forskningsintervju. Jeg har intervjuet fire lærere ved Fagerli høgskole. Utvalget er ...
    • Hvilke utfordringer kan studenter med minoritetsbakgrunn møte i løpet av studietiden på Politihøgskolen? 

      Fjellvoll, Ann-Sofi (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-05-04)
      Denne masterutgaven omhandler studenter med minoritetsbakgrunn på Politihøgskolen. Innledningsvis tas det utgangspunkt i en modell som viser vesentlige faktorer og sammenhenger for å forstå den lærendes møte med konteksten – Politihøgskolen. I voksenpedagogisk tenkning framheves livserfaring som en sentral faktor ved voksnes læring. Merriam og Caferalla (1999) viser f.eks til at det i et multikulturelt ...
    • Minoriteter i videregående opplæring tilpasset voksne 

      Taraldsen, Åshild (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-06-19)
      Denne oppgaven handler om utfordringer voksne minoritetsspråklige elever møter i tilpasset videregående opplæring. Mitt fokus har vært utfordringer i forhold til studieverkstedsmodellen. Modellen kan ses på som en fysisk møteplass for voksne under utdanning og en arena hvor opplæringen er tilpasset voksne. Min analyse og konklusjon er basert på historiene til 5 elever som på det tidspunktet ...
    • Pedagogisk og fysisk tilrettelegging for utagerende barn i barnehage : en kvalitativ studie av de fysiske forholds betydning for en hensiktsmessig pedagogisk tilrettelegging for et utagerende barn 

      Steilland, Lina Lucia Camilo (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-05)
      En kvalitativ studie som omhandler et utagerende barn i barnehage og de fysiske forholds betydning for en hensiktsmessig pedagogisk tilrettelegging. Studien er basert på personlige observasjoner i et gitt barnehagemiljø, hvor man kom frem til at de fysiske rammene som barnet befant seg i innbød til en lite hensiktsmessig tilrettelegging og opplæring for barnet. Det ble derfor bestemt at miljøet ...
    • Når befalskarrieren tar slutt : avdelingsbefalets tanker og planer om sivil karriere og deres behov for karriereveiledning 

      Lundberg, Liv- Petra Hansen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-05-15)
      Temaet for denne masteroppgaven handler om voksne i karrierer med begrensede løp og deres forhold til veiledning og læring for nye karriereløp. Avdelingsbefalets ansettelsesforhold i Forsvaret begrenses oppad til 35 år. De må derfor foreta nye karrierevalg og skal tilbys veiledning i denne forbindelsen. Hensikten med undersøkelsen er å få en bedre innsikt i og forståelse for hvordan avdelingsbefal ...
    • Skolens dilemma i møte med samiske barn og deres foreldre 

      Hansen, Tone (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-05-15)
      Tema for masteroppgaven er skolefravær i samiske samfunn og bakgrunnen for at det i noen distrikter er større skolefravær for barn og unge i grunnskolen. Problemstillingen har som målsetning å søke svar på om den samiske kulturbakgrunnen har betydning for barns møte med skolen med hensyn til skolefravær. Undersøkelsen etterspør bare fravær, men jeg gjør også rede for ulikt fravær som skulk og vegring. ...
    • Vad krävs för att CAS ska få högre status och upplevas som meningsfullt lärande? 

      Roupé, Birgitta (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-04-21)
      Bakgrund: Inom gymnasieutbildningen International Baccalaureate (IB) finns ämnet CAS (Creativity, Action, Service). CAS ska involvera eleverna i nya interaktiva roller och aktiviteter som eleverna ska reflektera över. CAS ska vara en motvikt och ett komplement till IB’s teoretiska ämnen och bidra till elevernas personliga utveckling. Generellt sett upplevde inte eleverna CAS som meningsfullt och ...
    • Er det slik at gutter fremviser større grad av sosiale vansker enn jenter, og hvilke faktorer bidrar til denne eventuelle forskjellen? 

      Iversen, Ingvild (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-05-15)
      Studien baseres på litterære funn som belyses og drøftes. I undersøkelsen ser man på sosiale vansker og kjønnsforskjeller. Sosiale vansker graderes i denne oppgaven inn i lettere grader av vansker som atferdsproblemer og antisosial atferd og mer alvorlige grader av vansker som atferdsforstyrrelse (CD) og opposisjonell atferdsforstyrrelse (ODD). Undersøkelser viser at det er ca tre ganger så mange ...
    • Angst og skolevegring : en teoretisk studie 

      Søderlund, Anna Lena Margareta (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-05-15)
      I denne masteroppgaven drøftes begrepene angst og skolevegring ut fra følgende problemstilling: Er det en sammenheng mellom angst og skolevegring hos barn i grunnskolen?
    • "Se på kunnskapene som vi sitter med som hjelpepleiere. Vi vet jo litt om mye-" : att vara student med hjelpepleierbakgrund i en sjuksköterskeutbildning 

      Mäki, Eva (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-06-01)
      Tema för masteruppsatsen är betydningen av att ha kunskaper i grundläggande omvårdnad som student med hjelpepleierbakgrund i sjuksköterskeutbildningen. Fokus i uppsatsen är tre undersökningsförhållanden. Den första tar för sig vilka kunskapsformer som studenter med hjelpepleierbakgrund har med sig in i sjuksköterskeutbildningen. Den andra synliggöra hur studenter med hjelpepleierbakgrund uppfattar ...
    • Hvilken etasje er jeg i nå? : Forholdet mellom afasi og ervervet dysleksi studert gjennom et kasusstudie med et enkeltcase. 

      Bruun, Kaja (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-05-15)
      Formålet med masteroppgaven er å prøve å forstå ervervet dysleksi ut fra ulike teorier om lesing. Dette er gjort ved å studere forholdet mellom afasi og ervervet dysleksi gjennom et kasusstudie med et enkeltcase. Det er tatt utgangspunkt i to ulike modeller som beskriver avkoding. Toveismodellen er godt kjent i Norge og beskriver avkoding gjennom en fonologisk- og en ortografisk rute som gir leseren ...
    • Hur kan vi förbättra elevers läsförmåga? : ett aktionsinriktat läsprojekt på gymnasienivå 

      Lindgren, Eva-Karin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-04-21)
      Resultat från olika tester, såväl nationella som internationella, visar att allt fler svenska högstadie- och gymnasieelever har försämrad läsförståelse. Främst gäller det problem med reflektion och att klara av längre texter. Skillnaden mellan flickors och pojkars resultat är markant, till flickornas fördel. Då jag tidigare i min lärargärning arbetat med läsning på gymnasienivå, ville jag pröva nya ...
    • Försök med lösningsfokuserade tekniker i skolan 

      Jensen, Michael (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-04-21)
      Sammanfattning av: Försök med lösningsfokuserade tekniker i skolan. Jag har gjort en aktion med lösningsfokuserade tekniker där jag har velat se om det kan förbättra lärandet och den sociala interaktionen i klassen. Jag presenterar sex olika huvudintryck från aktionen där jag provar olika metoder för att försöka förbättra lärandet. Det är ett försök att se om det går att lösa problem i skolan ...
    • Kulturanalys – en väg mot förståelse och förbättring 

      Lundin, Katarina (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2008-04-21)
      Aktionsforskning och aktionslärande handlar om att utveckla och förändra men också om kunskap om hur förändring går till samt olika skeenden i förändring, vilket är en central kompetens i lärande organisationer. Att studera och analysera organisationers, i det här fallet en skolas, kultur är ett sätt att förstå en organisation i all dess komplexitet. Varje skola präglas av en speciell slags kultur, ...
    • Matrismannens återkomst : ett skolutvecklingsprojekt och en didaktisk studie 

      Olofsson, Joakim (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-04-21)
      Bakgrund: ”Utbildningen inom varje skolform skall vara likvärdig” (Lpf 94, s 4) Elever skall ges betyg i varje gymnasiekurs. Betygen skall baseras på i vilken utsträckning de mål som skolverket uppställt i kursplanerna är uppfyllda. Svenska kursplaner är inte klart och tydligt formulerade. Det finns ett tolkningsutrymme som elever och lärare kan/skall/uppmanas att utnyttja för att anpassa undervisningen ...