NUBU 4-16, nyttig for fysioterapipraksis? : en kvalitativ intervjuundersøkelse basert på fysioterapeuters erfaringer med undersøkelsen
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/4531Dato
2012-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Ellefsen, MariSammendrag
Bakgrunn: Barnefysioterapeuter har i økende grad tatt inn og begynt å bruke standardiserte undersøkelsesmetoder. Det finnes flere undersøkelsesmetodikker til å kartlegge og få innsikt i barns motoriske kompetanse, og det kan være utfordrende å vite hvilke man skal bruke. I 2008 ble en nevromotorisk undersøkelse for barn og ungdom, NUBU 4-16, lansert. Hensikt: Å få økt innsikt og kunnskap om hvordan kommunefysioterapeuter erfarer og vurderer undersøkelsen NUBU 4-16 ved bruk i klinisk praksis. Materiale og metode: Kvalitativt forskningsintervju er brukt og to kommunefysioterapeuter ble intervjuet. Studien er vitenskapelig forankret i fenomenologisk-hermeneutisk vitenskapstradisjon. Kunnskapsbidrag: Det ble i denne studien løftet frem at de vurderingene man gjør i forhold til skåring i stor grad hvilte på klinisk skjønn ved siden av føringene som var lagt i undersøkelsesmanualen. Studiens resultat og diskusjon peker på at det er viktig at barnet fullt ut forstår oppgavene, og skåringsresultatene er knyttet til barnets interesse, motivasjon og tidligere erfaring. Det ble også tydelig at bruk av NUBU 4-16 vil være avhengig av praksisutøverens personlig kompetanse, og tidligere erfaringer ved bruk av den i klinisk praksis. NUBU 4-16 vurderes som et nyttig undersøkelsesverktøy og bidrar med innsikter om hva som er barnets spesifikke bevegelsesproblem.
Forlag
Universitetet i TromsøUniversity of Tromsø
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2012 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: