dc.contributor.advisor | Henriksen, Nils | |
dc.contributor.advisor | Skaalvik, Mari Wolf | |
dc.contributor.author | Berthelsen, Anne Kristine Korslund | |
dc.date.accessioned | 2012-10-04T08:51:52Z | |
dc.date.available | 2012-10-04T08:51:52Z | |
dc.date.issued | 2012-08-01 | |
dc.description.abstract | Formålet med denne studien har vært å få en dypere forståelse av hva sykepleier fikk innsikt i gjennom å ta videreutdanning i veiledning, og hvordan hun mente det endret hennes framgangsmåte i veiledning av sykepleierstudenten. Det daglige ansvaret for veiledning av sykepleierstudenter i praksis har kontaktsykepleieren. Denne pålagte oppgaven er en utfordring for kontaktsykepleieren på flere plan, metodisk, etisk og relasjonelt.
Gjennom semistrukturerte kvalitative forskningsintervju har tre sykepleiere fortalt om sine erfaringer med å ta videreutdanning i veiledning, og hvordan det har innvirket på videre veiledning av sykepleierstudent. Ved hjelp av en hermeneutisk tilnærming er funn drøftet i lys av teori om læringssyn, kunnskapsformer og veiledningsteori samt tidligere forskning som er relevant for temaet.
Etter en systematisk kvalitativ innholdsanalyse framstod tre temaer som sentrale: ”Utdanning som kunnskapskilde”, ”Å være veileder” og ”Utvikling av personlig kompetanse”. Tolkning av funnene viser informantenes endrede syn på veiledning og læring ved at de i større grad tar utgangspunkt i studentens ståsted og ser studenten som ansvarlig for sin læring. Studenten skal være aktiv i sin læringsprosess, og veileder støtter prosessen med å ha en struktur, anerkjennende holdning og lage et lærende klima rundt studenten som bygger på gjensidig tillit. Informantene har i utdanningen fått økt bevissthet på eget og veisøkers kroppsspråk, spørsmålsstilling, indre og ytre struktur, aktiv tilstedeværelse og aktiv lytting. Økte kunnskaper i kommunikasjon og veiledning har gitt trygghet og mestring i veilederrollen. Innsikt om at fokuset i veiledningen skal være på veisøker har gitt avlastning og trygghet i veiledningsarbeidet for veilederen.
Resultatene i denne studien er ikke generaliserbare, da utvalget er lite og strategisk valgt. Men funnene kan belyse viktige aspekter av videreutdanning i veiledning for sykepleiere i sin veilelederrolle. | en |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/4538 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_4265 | |
dc.language.iso | nob | en |
dc.publisher | Universitetet i Tromsø | en |
dc.publisher | University of Tromsø | en |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2012 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | HEL-3960 | en |
dc.subject | VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Andre helsefag: 829 | en |
dc.subject | VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Other health science disciplines: 829 | en |
dc.title | "Bare det å lære seg å lytte" : hvordan erfarer sykepleier at videreutdanning i veiledning har hatt betydning for hennes møte med sykepleierstudenten som skal veiledes? : en kvalitativ studie | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.type | Mastergradsoppgave | en |