• Akademiske skrivesentres rolle i høyere utdanning – en kartlegging av behovet for opplæring i akademisk skriving blant studenter ved en høyere utdanningsinstitusjon i Norge 

      Dahl Hambro, Cathinka; Tessem Strøm, Janine; Skillingstad, Torhild (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-09-20)
      Stadig større fokus rettes mot skriving og tekstkyndighet i norsk utdanning, ettersom forskning gjennomført de senere år har vist at studenter i høyere utdanning finner akademisk skriving utfordrende og ønsker bedre opplæring og oppfølging i dette aspektet av utdanningen. I denne artikkelen presenterer vi funn fra en studentundersøkelse gjort i forbindelse med kurs i akademisk skriving i regi av et ...
    • Memoria Dei: Minnets hermeneutikk i Augustins Confessiones 

      Dahl Hambro, Cathinka (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-06-24)
      Denne artikkelen foretar en lesning av Augustins utlegning om erindringen i bok 10 av <i>Confessiones</i> (<i>Bekjennelser</i>). Jeg foreslår at Augustin selv opererer med en implisitt hermeneutisk tilnærming til sin fortid, til minnet og til seg selv i denne delen av verket. Ved hjelp av Ricoeurs hermeneutiske modell illustrert som en bue fra overfladisk fortolkning via ulike erkjennelsesetapper ...
    • Pain and epiphany: Julian of Norwich' Revelations of Divine Love as Pathography 

      Dahl Hambro, Cathinka (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-10-31)
      This article discusses the medieval English mystic Julian of Norwich’s autobiographical text <i>Revelations of Divine Love</i> and the significance of physical pain in Julian’s holy visions. Applying Anne H. Hawkins’ idea of the ‘myth of rebirth’, the article argues that although Julian’s work is not a narrative about illness as such, it may nevertheless be read as a medieval pathography or as a ...
    • Text and Context: The Patient as Text - Revisited 

      Nesby, Linda Hamrin; Dahl Hambro, Cathinka (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-10-31)
      As a tribute to the Norwegian literary scholar Petter Aaslestad’s <i>The Patient as Text. The Role of the Narrator in Psychiatric Notes, 1890-1990</i>, the research group Health, Art and Society (HAS) at UiT The Arctic University of Norway organised the symposium <i>The Patient as Text</i> - Revisited in autumn 2018. Aaslestad explores in his book from 1997 around 150 patient files from a Norwegian ...