dc.contributor.advisor | Thornquist, Eline | |
dc.contributor.author | Bårdsen, Åse | |
dc.date.accessioned | 2007-01-10T13:45:11Z | |
dc.date.available | 2007-01-10T13:45:11Z | |
dc.date.issued | 2006-08-30 | |
dc.description.abstract | Hensikten med denne oppgaven er å bidra til større innsikt i konduktiv opplæring som
praksisform. Med utgangspunkt i observasjon av aktiviteter, virkemidler og samhandling setter
oppgaven fokus på sammenhengen mellom barns deltagelse, og læring og utvikling hos
førskolebarn med cerebral parese.
Konduktiv opplæring, også kalt Petø-metoden, ble utviklet i Ungarn i årene etter 2.
verdenskrig, og er i løpet av de siste årene tatt inn som en del av det offentlige
habiliteringstilbudet og det offentlige videreutdanningstilbudet for helse og pedagogisk
personell i Norge. Siden 1997 har det vært gitt et permanent tilbud i konduktiv opplæring ved
Universitetssykehuset i Tromsø (UNN). Empirien i oppgaven er innhentet gjennom feltarbeid
og videoobservasjoner av treningssamlinger ved seksjon for barnehabilitering, UNN.
Konduktiv opplæring beskrives som en helhetlig tilnærmingsmåte med spesiell vektlegging på
motorisk læring. Aktiv deltagelse trekkes frem som sentral forutsetning for læring både i
konduktiv opplæring og i nyere teorier om barns læring og utvikling. I analysene av de
konduktive praksissituasjonene er derfor barns deltagelse og ulike aspekter og innfallsvinkler
til motorisk læring vektlagt. Analysene viser at barns deltagelse forstås ulikt og kommer til
uttrykk på ulike måter i de forskjellige praksissituasjonene. Dette drøftes opp mot nyere
teorier, der mening, motivasjon, initiativ og samhandling trekkes frem som sentrale
forutsetninger for å fremme læring.
Resultatene viser at de aktiviteter og virkemidler som benyttes i konduktiv opplæring setter
bestemte rammer for konduktors væremåte. Dette fremmer samhandlingsmønstre som
stimulerer til ulike former for og grad av deltagelse. Treningsprogrammene og
instruksjonsmåten som benyttes er standardiserte. Det medfører liten grad av individuell
tilpasning av aktiviteter til det enkelte barn. Analysene av situasjonene viser at de kan deles
inn i tre grupper basert på fellestrekk og ulikheter ved barnas deltagelse. Gruppene er kalt 1)
’utføring og repetering’ 2) ’konsentrert fokus’ og 3)’initiativ, valg, kreativitet’.
Deltagelsesbegrepet drøftes og brukes til å belyse og nyansere hvordan barns deltagelse
varierer i form og kvalitet i de ulike gruppene..
Sentrale deler av metodens tilnærmingsmåte viser en sterk assymmetrisk relasjon mellom
voksen og barn, der barns deltagelse i stor grad knyttes opp mot utføring og repetering av
instruksjon. Her formidles et syn på læring og utvikling som i liten grad er forenelig med den
måten barns læring og utvikling forstås i nyere teorier. Det er likevel ikke grunnlag for å si at
det foreligger entydige trekk når det gjelder hvilken type samhandling og deltagelse som
fremmes i konduktiv opplæring. Flere situasjoner viser deltagelse og relasjon mellom voksne
og barn preget av gjensidighet, engasjement, valg, kreativitet, og glede.
Med bakgrunn i ulike perspektiver på barn og barndom, kropp og funksjonshemming, trekker
jeg avslutningsvis frem noen betenkeligheter ved å fokusere for ensidig på trening av
bevegelser og funksjoner hos barn. | en |
dc.description | Dette er en hovedoppgave. | |
dc.format.extent | 1144229 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/505 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_340 | |
dc.language.iso | nob | en |
dc.publisher | Universitetet i Tromsø | en |
dc.publisher | University of Tromsø | en |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2006 The Author(s) | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 | en |
dc.subject | VDP::Medisinske Fag: 700::Klinisk medisinske fag: 750::Nevrologi: 752 | en |
dc.subject | VDP::Medisinske Fag: 700::Klinisk medisinske fag: 750::Pediatri: 760 | en |
dc.subject | VDP::Medisinske Fag: 700::Klinisk medisinske fag: 750::Fysikalsk medisin og rehabilitering: 764 | en |
dc.subject | VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Fysioterapi: 807 | en |
dc.subject | VDP::Medisinske Fag: 700::Idrettsmedisinske fag: 850::Bevegelseslære: 852 | en |
dc.subject | fenomenologi | en |
dc.subject | konduktiv opplæring | en |
dc.subject | petø-metoden | en |
dc.subject | individualisering | en |
dc.subject | cerebral parese | en |
dc.subject | motorisk læring | en |
dc.subject | deltagelse | en |
dc.subject | førskolebarn | en |
dc.title | "I stretch my knees and I bend my toes ...". En observasjonsstudie av konduktive praksissituasjoner | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.type | Mastergradsoppgave | en |