Institutt for språk og kultur: Nye registreringer
Viser treff 601-620 av 2155
-
«Du jobber jo med språket og kulturen på en måte, men kanskje ikke så i dybden som man skulle ønske» - En kvalitativ studie av elevers erfaringer med samisk tematikk i norskfaget
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)Denne kvalitative studien tar for seg elevers erfaringer i møte med samisk innhold i norskfaget. Hensikten med studien er å undersøke, kartlegge og få kunnskap om hvilke opplevelser og tanker elever i dag har med samisk tematikk i opplæringa i norsk. Den overordnede problemstillingen er: Hvilke opplevelser, tanker og erfaringer har elever med opplæringa om samisk tematikk i norskundervisninga? For ... -
Hey bro, joiner du kino imorgen klokka 19? En studie av ungdommers innslag av engelsk i digital skriving på Østlandet og i Nord-Norge.
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)I en tid hvor ungdom bruker engelske lån fordi det er epic, eller slår helt over til engelsk just for fun, er det interessant å se hvordan de tilpasser språket i ulike kontekster, og om vi kan se forskjeller i bruk av engelsk hos ungdom på Østlandet og i Nord-Norge. I forlengelsen av dette, er det interessant å se på variasjonen av engelske innslag, og hvordan blant annet faktorer som flerspråklighet ... -
"Jeg tror nok det kommer til å dø ut men vi trenger liksom ikke å utrydde det". Ein studie av korleis auka nynorskeksponering kan verke inn på haldningar hos elevar med nynorsk som sidemål
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-14)I denne studien undersøkjer eg om auka nynorskeksponering kan verke inn på elevhaldningar til nynorsk, sidemålet deira. Studien min byggjer vidare på ein intervensjonsstudie med inspirasjon frå språkdusjmetodikken. I undersøkinga mi deltar seks klassar, som har hatt ulik grad av nynorskeksponering. Eg nytter spørjeundersøking og gruppeintervju for å undersøkje om intervensjonane har verka inn på ... -
«Å ta språklig mangfold nord». En studie av lærerens bruk av læremidler i undervisning om samiske tema i norskfaget
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-14)Denne oppgaven handler om norsklæreres praksis og tanker ved bruk av læremidler i undervisning om samiske tema i videregående skole. Jeg har undersøkt hvilke læremidler og tematikker som tas i bruk, samt hvilke roller enkeltlæreren, skolen og lokalsamfunnet har i disse valgene. Prosjektet bygger på empiri fra fire kvalitative intervju med ulike lærere i videregående skole. Oppgavens teoretiske ramme ... -
Nordnorsk dialekt i talegjenkjenningsverktøy. En kvalitativ studie av hvordan Word «Dikter» transkriberer nordnorsk talemål
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)Denne masteroppgaven undersøker hvordan talegjenkjenningsverktøyet Word «Dikter» transkriberer nordnorsk talemål til standardspråklig norsk ortografi. Videre undersøker den hvorvidt informanter tilpasser sitt talemål til dikteringsverktøyet. Studien tar i bruk kvalitativ metode, med utgangspunkt i en hypotese om at talemålsverktøy er for lite tilpasset mangfoldet av norske talemål, med vekt på ... -
Reimagining Algorithmic Governance: Cultural expressions and the negotiation of social imaginaries
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-10-08)This paper investigates the means through which a series of artistic works invite critical responses to algorithmic governance and the systems of surveillance and data capture these draw upon. In combining the theoretical frameworks of Cornelius Castoriadis, Jacques Ranciére, and Chantal Mouffe, we conceptualize how, and to what possible effects, art can engage politics and focus the discussion on ... -
Skriv mer om klassisk musikk!
(Chronicle; Kronikk, 2022)I et tankevekkende intervju i Adresseavisen på lørdag tar dirigenten og bratsjisten Torodd Wigum til orde for bedre mediedekning av klassisk musikk. Det er gode grunner til å støtte Wigums initiativ. Men Wigum sier ikke mye om hva slags musikkjournalistikk han vil ha. La oss ta debatten! -
Det Kreml seier, og det dei gjer
(Journal article; Tidsskriftartikkel, 2022-09-23)Då filosofen Bertrand Russel vart beden om å gje råd til kommande generasjonar, sa han: “Sjå eine og aleine på det som er fakta.” At dette er eit godt råd, er krigen i Ukraina eit sørgjeleg godt døme på. Kremls propaganda er full av alle slags historier. Skal vi forstå krigen, må vi ta utgangspunkt i fakta og freiste å skrelle bort lag på lag av propaganda. Det dei russiske leiarane seier, er ikkje ... -
Wh-nominals: “adnominal how”
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2017-08-22)There is considerable variation across North Germanic when it comes to the composition of noun phrases that contain a wh-word, i.e. interrogative noun phrases such as English which N, what N and what kind of N or exclamative noun phrases such as English what a N. -
Urfolks-science fiction? Verdens første samiske romfartsroman: Sigbjørn Skådens "Fugl" (2019)
(Journal article; Tidsskriftartikkel, 2021) -
Nordlige verdensgjøringer
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-09-15)På Universitetsplassen i Tromsø er gressganger og steiner lagt i en spiralform som leder inn til et basseng. I bunnen av bassenget er en metallplate hvor stjernene på nordhimmelen er stanset ut i miniatyr. Bassenget tilføres lys og varme under bakken, og om vinteren, når det er mørkt døgnet rundt, tegnes himmelrommet opp i vannoverflaten og lyser opp dampen. Om sommeren, når sola står høyt og ... -
The Holographic Principle: Typological analysis using lower dimensions
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018)A moderately complex factorial typology may consist of tens or hundreds of languages which can opaquely encode linguistically salient categories and generalizations. We propose in this paper that these complex typologies can be decomposed and understood using what we call the holographic principle: a large typology can be projected onto simplified versions of itself which can be completely ... -
Teaching and learning about audio-visual media: A critical media literacy perspective on the use of games in the contemporary upper-secondary classroom
(Chapter; Bokkapittel, 2022)In this chapter we present a theoretical framework to facilitate teaching and learning about, rather than with and through, audio-visual media in upper-secondary education in Norway. Drawing upon Stuart Hall’s encoding/decoding model, we show how aspects of production, form, reception, and reproduction can be approached in school contexts to treat audio-visual media as more than allegedly neutral ... -
Expressions of Mood in Cinematic Adaptations of Patricia Highsmith’s novels The Price of Salt and The Talented Mr. Ripley
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-09-10)The thesis sets out to explore the ways that mood is adapted from Highsmith’s novels The Talented Mr. Ripley (1955) and The Price of Salt (1952) to Anthony Minghella’s The Talented Mr. Ripley (1999) and Todd Haynes’s Carol (2015), respectively. The aim is to show the diverging ways in which the novels and the films express the quintessential Highsmith story through mood, and to show how these diverging ... -
Mid-distance binding: binding into infinitival clauses
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2017-08-22) -
Embedded Verb Second (V2)
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2017-08-22) -
Object Shift
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2017-08-22) -
Subject placement with respect to negation
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2017-08-22)Most main clauses in the Scandinavian languages are subject-initial, which combined with the V2 (verb second) requirement means that the subject is immediately followed by the finite verb. However, in embedded clauses without verb movement in Mainland Scandinavian, as well as in non-subject-initial matrix clauses, the position of the subject may interact with the position of sentential adverbials ... -
Number specification in L2 processing of Subject-Verb agreement: An ERP study
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-09-16)This is part of an ongoing study that investigates the processing of subject-verb agreement violation in Norwegian adult second language (L2) learners of English with advanced proficiency, using ERP responses. Unlike English, Norwegian lacks overt S(ubject)-V(erb) agreement marking. We manipulated number marking on the subject by using determiners and added S-V violations to see the influence of ... -
Additive Negation
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2014-08-22)