Viser treff 1461-1480 av 1570

    • Segmentering av ungdoms middagsmat val : ein studie av eit utval studentar ved Universitetet i Tromsø 

      Roaldstveit, Eivind (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-05-18)
      Formålet med denne studien var å kunne avdekkje kva motiv som låg bak val av middagsmat for yngre forbrukarar, med ekstra fokus på kylling. Bakgrunnen for oppgåva er det auka forbruket av kylling i Noreg som har vert dei siste tjue åra. I tillegg har mykje av forskinga knytt til mat og spesielt middagsmat i Noreg konsentrert seg om fisk og kvifor forbrukarar ete fisk, medan kylling har blitt via ...
    • Regnskapsmessig behandling av finansielle leieavtaler : en introduksjon av praksis 

      Renø, Ørjan (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-05-18)
      I denne studien så har jeg undersøkt norske bedrifters etterlevelse av norsk regnskapslovgivning og god regnskapskikk operasjonalisert gjennom observasjoner av norske bedrifters regnskapsmessige klassifikasjon og behandling av leieavtaler i bedriftenes egne årsregnskap. Måten undersøkelsen av bedriftenes etterlevelse av de aktuelle regnskapslovgivningene er gjennomført som et case-studie. Jeg har ...
    • Verdivurdering av Aker Seafoods ASA 

      Karlsen, Ingvild Elise; Bergum, Elin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-05-18)
      Formålet med vår masteroppgave er å gjennomføre en verdivurdering av Aker Seafoods ASA. Selskapet er en av de største aktørene innenfor fiskeindustrien i Norge, og næringen er en viktig del av Norges økonomi. Vi starter analysen med å utrede bakgrunnen for problemstillingen, hvilke metode og teori vi benytter, samt presentere selskapet og bransjen. Videre anvender vi ulike verdivurderingsmodeller ...
    • Egenkapitalbevis i sparebanker : en analyse av perioden 1998-2009 

      Kaaby, Eirik Andre (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-05-18)
      Denne oppgaven har analysert egenkapitalbevis som har vært sammenhengende notert på Oslo Børs fra 1998 til 2009. Formålet med oppgaven var å se hvordan egenkapitalbevisene har prestert mot DNB-NOR og OSEBX sett ut i fra ulike kjente prestasjonsmål. I oppgaven har jeg laget en kapitalveid indeks av egenkapitalbevisene som er vektet årlig. Dette er blitt gjort for at jeg skal kunne generalisere ...
    • Anvendelse av teori om vertikale restriksjoner for å kartlegge alternative forklaringer på Apples disitribusjonsstrategi av iPhone og dens effekter på mobilmarkedet 

      Johansen, Tove Maria (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-05)
      Bakgrunnen for oppgaven er hvordan Apple introduserte sin smarttelefon iPhone i mobilmarkedet ved å tegne såkalte eneforhandleravtaler med kun en mobiloperatør i hvert land. Eneforhandleravtaler har vært, og er fortsatt, en uvanlig måte for samarbeid mellom mobilprodusenter og operatører. Begrunnelsen fra Apple var at de ønsket å sikre kvalitet i forhandlerleddet. Hovedformålet med oppgaven er å ...
    • Intellektuell kapital 

      Johansen, Camilla (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-05)
      Intellektuell kapital er et begrep som blir stadig viktigere for selskaper, og som har blitt mye omtalt i løpet av de siste tiårene. Andelen av kunnskapsintensive bedrifter har i løpet av de siste tiårene vokst kraftig, og mange bedrifters virksomhet er i dag avhengig intellektuell kapital og menneskers kompetanse. Stadig flere bedrifter innser derfor hvor viktig det er å ta vare på og utvikle den ...
    • Verdivurdering av KGS Systemer AS 

      Guttormsen, Heidi Marlen; Sørensen, Monica (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-05)
      Formålet med denne masteroppgaven er å gjøre en verdivurdering av KGS Systemer AS. KGS er et høyteknologifirma som ble etablert i 1987 av Kjell Sundfær. Idéen bak selskapet var å utvikle løsninger for elektronisk måleutstyr med basis i datamaskiner. Sundfær arbeidet i sin egen kjeller som eneste ansatt, frem til etterspørselen økte i 1995. Da ansatte han tre medarbeidere, og lokaliserte KGS i ...
    • Prestasjonsanalyse av bransjefond 1992-2009 

      Antonsen, Vegard; Skaanes, Thomas Jevningen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-05-14)
      Dette er en oppgave som tar for seg prestasjonen til bransjefond notert på Oslo Børs. Det er bransjene finans, helse og teknologi som kartlegges. Totalt er det 58 bransjefond hvorav seks innenfor finans, 19 innenfor helse og 33 innenfor teknologi. Disse i tillegg til hovedindeksen på Oslo Børs, OSEBX, og MSCI Barra World index danner datagrunnlaget for analysen. Mer eksakt har vi i denne oppgaven ...
    • Er carry trade som en ”gratis” lunsj, eller taper man penger på kort og lang sikt? 

      Rebac, Edin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-05-18)
      Denne oppgaven handler om carry trade hvor 10 forskjellige valutapar er analysert. Som finansieringsvaluta er japanske yen og sveitsiske franc brukt, mens plasseringsvalutaene består av norske kroner, nyzealandske dollar, euro, amerikanske dollar og australske dollar. I tillegg til å måle avkastningen er det sett på ulike risikomål i forbindelse med carry trade.
    • Nedskrivning av anleggsmidler i nordnorske eiendomsselskaper 

      Larsen, Marianne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-05-18)
      I denne studien har jeg sett på eiendomsselskapers vurderinger av nedskrivninger av eiendommene og deres etterlevelse av regnskapsreglene på området. Mer konkret har jeg undersøkt om nordnorske eiendomsselskaper har nedskrevet eiendommene sine under finanskrisen. Eiendomsselskaper er begrenset til eiendomsselskaper som driver med utleie av egen næringseiendom og utvalget er begrenset til eiendomsselskaper ...
    • Påvirker annonsekvalitet salget av herreklær? 

      Knudsen, Mari (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-05)
      Formålet med denne oppgaven var å modellere annonseinvesteringenes effekt på salget. Vi ville ikke bare se på hvordan investeringer i annonser påvirker salget, men også se om det er noen spesielle annonseegenskaper og kampanjer som har større effekt på salget enn andre. Den teoretiske forankringen for denne oppgaven ligger i teori og tidligere forskning på annonseringens effekt på salget, eller ...
    • Merkevareverdi - en studie av hvilke faktorer som påvirker konsumentens oppfatning av merkevareverdien til butikkens egne- og produsenteide merker 

      Teibakk, Elvine Mølmen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-11-15)
      Denne oppgaven har som formål å vise sammenhengen mellom ulike faktorer som forklarer merkevareverdi. Utgangspunkt for oppgaven er artiklene til Yoo et al (2000), Netemeyer et al(2004) og Keller (2002), som gir en innføring i hvilke merkeelementer som har betydning for merkevareverdi. Selv om interessen er stor for temaet er det gjort lite forskning på hvilke markedsaktiviteter som bygger merkevareverdi. ...
    • Merkeimage : en studie av norske ungdommers oppfatning av merket Moods of Norway 

      Smidesang, Morten Jensen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-05-18)
      Denne studien undersøker merkeimaget til klesmerket Moods of Norway. Formålet med undersøkelsen er å skape en forståelse av hvilken type fordeler som skaper verdi for unge forbrukere, og hvilke implikasjoner det har for posisjonering av merket. For å skaffe dybdeinformasjon om hvilke tanker og følelser unge forbrukere har om Moods of Norway ble det utført kvalitative intervjuer. Det ble til sammen ...
    • Utfordringer med fjernledelse 

      Stefanussen, Frode (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-05-18)
      Denne oppgaven tar for seg utfordringer med fjernledelse. Fjernledelse er sett på som fremtidens ledelsesform på bakgrunn av økt globalisering og mer komplekse organisasjoner. Den teoretiske delen tar for seg fjernledelse versus tradisjonell ledelse og begreper som virtualitet, formell versus ikke formell leder, kommunikasjon og tillit. Disse begrepene blir brukt for å belyse utfordringer som er ...
    • Medarbeideres motivasjon og engasjement for utvikling av kunnskap : en analyse av Autorisasjonsordningen for finansielle rådgivere 

      Molberg, Hanne Kristine; Nyheim, Kristin Margrethe (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-05-18)
      Denne oppgaven belyser hvilken betydning motivasjon og engasjement har for kunnskapsutvikling. Læring, kunnskap og kunnskapsutvikling er alle elementer som oppfattes som viktige ressurser i en organisasjon. Enkelte hevder kunnskap om kunnskap er en kritisk faktor for en bedrifts overlevelse. Samtidig opplever vi at utvikling av kunnskap på individnivå kan være utfordrende for ledere. I den forbindelse ...
    • Kompetanse i reiselivsnæringen : en analyse av refleksjonene til aktører i reiselivsnæringen 

      Johansen, Marius (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-05-18)
      Denne oppgaven tar for seg aktørene i reiselivsnæringen og deres refleksjoner rundt behovet for kompetanse i næringen. Reiselivsnæringen er et av satsningsområdene i Soria Moria-erklæringen og i erklæringen står det at regjeringen ønsker å utvikle en nasjonal strategi for reiselivsnæringen. Målet med strategien er blant annet å øke lønnsomheten i næringen, noe som regjeringen blant annet ønsker å ...
    • Produktivitetsutvikling over tid i oppdrett av laks : en studie av perioden 2001 - 2008 med bruk av DEA og Malmquistindeks 

      Stikholmen, Nils-Arne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-05-18)
      Oppdrett av laks har siden starten på begynnelsen av 1970-tallet utviklet seg til å bli en viktig næring for Norge. Etter noen dårlige år i starten av dette tiåret, har oppdrettsnæringen siden 2004 vært lønnsom. Selv om lønnsomheten er positiv i en næring, vil det alltid være aktuelt å måle effektiviteten. Norske oppdrettere preges i større grad av internasjonal konkurranse, noe som synliggjør ...
    • Norges boligmarked : en makroøkonometrisk prisvurdering 

      Simensen, Erik (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-05-18)
      "[I]f the reason that the price is high today is only because investors believe that the selling price will be high tomorrow – when “fundamental” factors do not seem to justify such a price – then a bubble exists." – Stiglitz (1990) Med utgangspunkt i bobledefinisjonen til Stiglitz setter denne oppgaven seg fore å vurdere boligprisnivået i Norge over perioden 1985:1 – 2009:4. Ved å estimere den ...
    • FoU – konkurranse og FoU – samarbeid, insentiver og gjennomføringsevne 

      Olsen, Leif Roger (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-05-18)
      Denne oppgaven tar for seg hvordan insentivene til å investere i forskning og utvikling (FoU) påvirkes av markedseffekter, og eksterne effekter i et horisontalt marked med et homogent produkt. FoU – samarbeid kan være en metode for å overkomme kostnadsbarrierer, usikkerhet, og bidra til effektiv utnyttelse av resurser gjennom å unngå duplisering av innsats. Asymmetri mellom bedrifter, kostnader ...
    • Patentering og innovasjon 

      Brækkan, Eivind Hestvik (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-03)
      Denne oppgaven tar for seg innovasjon og patentering. I oppgaven blir det tatt for seg ulike hensikter som ligger bak bruken av patenter som virkemiddel for innovasjon, og ulike årsaker til forskjeller i innovasjonsnivå og patenteringsaktivitet blant innovative aktører. Det blir fokusert på samfunnsøkonomiske effekter av patenter, med et særlig fokus på hvordan patenter kan sies å henge sammen med ...