dc.contributor.advisor | Persson, Hege Roland | |
dc.contributor.author | Lamens, Anna Elisabeth Johansen | |
dc.date.accessioned | 2015-03-16T14:33:23Z | |
dc.date.available | 2015-03-16T14:33:23Z | |
dc.date.issued | 2014-05-07 | |
dc.description.abstract | Bakgrunn: Helse- og omsorgstjenesten blir stadig stilt overfor ulike krav til kvalitet. For å imøtekomme dette har det gjennom ulike veiledere, utarbeidet av Sosial- og helsedirektoratet (2005, 2006, 2007), og Melding til Stortinget nr, 13 (2012), blitt fokusert på betydningen av kvalitet- og kompetanseheving i praksisfeltet. Det blir fremhevet at veiledning er en måte å øke dette på.
Problemstilling: Hvilke erfaringer har helsepersonell i spesialisthelsetjenesten med bruk av reflekterende team i veiledning.
Teori: Funnene blir drøftet ved hjelp av tre teorier; systemteori, kommunikasjonsteori og sosialkonstruksjonisme.
Metode: Datamateriale er basert på svarene fra fire kvalitative intervjuer. Etter intervjuene ble det gjennomført en kategoribasert analyse.
Resultat: Etter analysen av svarene fra informantene var det tre hovedkategorier som skilte seg ut som viktige funn; organisatoriske forhold, erfaringer med reflekterende team og reflekterende prosesser.
Konklusjon: Reflekterende team som veiledningsmetode er en god måte å ha veiledning på. For å øke kvaliteten og potensiale til reflekterende team som en veiledningsmetode, viser funnene at det er viktig med klare rammer og struktur.
Stikkord: veiledning, reflekterende team, kommunikasjon, sosialkonstruksjonisme, systemteori, organisering | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/7520 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_7108 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2014 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | HEL-3902 | en_US |
dc.subject | VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Andre helsefag: 829 | en_US |
dc.subject | VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Other health science disciplines: 829 | en_US |
dc.title | Veiledning med reflekterende team.
Erfaringer fra helsepersonell i spesialisthelsetjenesten | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |