Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLockertsen, Jan- Thore
dc.contributor.authorLambela, Marte Rasch
dc.date.accessioned2015-03-17T10:02:01Z
dc.date.available2015-03-17T10:02:01Z
dc.date.issued2014-08-31
dc.description.abstractBakgrunn: Gjennom helsesøsterstudiet har jeg blitt kjent med det store ansvarsområdet helsesøster sitter med. Fra fysisk- til psykisk utvikling hos barn, til rådgivning og veiledning av foreldre. Helsesøsters arbeid strekker seg fra de helt konkrete ting som vaksinering til dagligdagse spørsmål som påkledning og kosthold. Ut i fra praksis og veilederen til kommunens helsefremmende- og forebyggende arbeid i helsestasjon og skolehelsetjenesten har jeg fått et innblikk i den komplekse arbeidshverdagen en helsesøster har. Jeg har valgt å se på en liten del, men i følge meg, en viktig del av denne hverdagen; arbeidet med barn og tannhelse. Tema og problemstilling: Helsesøsters forebyggende arbeid innenfor tannhelse hos barn mellom null og tre år. Hvordan jobber helsesøster med temaet tannhelse hos barn mellom null til tre år? Og hva mener de er viktige momenter i deres arbeid? Metode: Studien bygger på en kvalitativ metode der jeg har gjennomført intervju med seks ulike helsesøstre. Intervjuene ble analysert ved hjelp av Malteruds systematiske tekst kondensering. Hensikten med studiet var å få et innblikk i hva helsesøstre selv mener om det arbeidet de gjør i forhold til tannhelsen, og hva de mener er viktig for deres arbeid. Funn: Studiet viser at helsesøstre mener de har god kunnskap når det kommer til ivaretakelse av en god tannhelse. Det foreligger skriftlige samarbeidsavtaler med Den Offentlige Tannhelsetjenesten som beriker og øker kompetansen hos helsesøstrene, og som er med på å sikre arbeidet for en bedre tannhelse. For helsesøstre er dette samarbeidet en viktig bidragsyter, samtidig som en ser at et godt samarbeid og en god dialog med foreldrene er vesentlig i helsesøsters arbeid med tannhelsen. Konklusjon: Gode kunnskaper om tannhelse øker tryggheten hos helsesøstre i deres arbeid med barna og deres familier. Gode samarbeidsrutiner er av betydning for at tannhelsen skal komme på «dagsorden» og for å trygge en god oppfølging i forhold til forebygging av karies og opprettholdelse av en god tannhelse.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/7532
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_7117
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2014 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDHEL-3903en_US
dc.subjectVDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Andre helsefag: 829en_US
dc.subjectVDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Other health science disciplines: 829en_US
dc.titleHelsesøsters forebyggende arbeid innenfor tannhelse hos barn mellom null til tre år. Hvordan jobber helsesøster med temaet tannhelse hos barn mellom null til tre år? Og hva mener de er viktige momenter i deres arbeid?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)