Show simple item record

dc.contributor.advisorElgjo, Geir Ivar
dc.contributor.advisorBjertnæs, Lars
dc.contributor.authorEnoksen, Karina
dc.date.accessioned2015-09-07T13:18:37Z
dc.date.available2015-09-07T13:18:37Z
dc.date.issued2015-06-01
dc.description.abstractOppgaven var å utarbeide - og gjennomføre - en brukerundersøkelse som beskriver pasientopplevelse, kvalitet på kommunikasjon mellom pasient og personale (og evt. annet personale), og faktisk kunnskapsnivå om det perioperative forløp hos pasientene, før og etter oppstart av preoperativ anestesipoliklinikk (PreoP) ved UNN Tromsø. I oppgaven inngår presentasjon av resultater, noe statistisk analyse, og diskusjon med anbefalinger for videre utvikling og internt forbedringsarbeid i anestesipoliklinikken. Pasientutvalget bestod av alle heldøgns- og dagkirurgiske pasienter henvist til elektive gastrokirurgiske inngrep. Et tosidig spørreskjema med henholdsvis 16 og 17 spørsmål ble sendt til pasientene sammen med innkallingsbrev og innsamlet senest umiddelbart før kirurgien fant sted. Dette i to runder: før og etter oppstart av PreoP. Spørsmålene kunne til dels besvares ved avkrysning (kvantitativ metode), og til dels ved frie kommentarer (kvalitative innslag). Pasientene hadde også mulighet til å oppgi navn og telefonnummer for å bli kontaktet i ettertid. Første datainnsamling ble utført i tidsrommet mai 2014 – januar 2015. PreoP åpnet i januar 2015 og andre datainnsamling ble utført fra januar – mai 2015. Resultatet var 238 besvarte spørreskjema før, og 102 skjema etter oppstart av PreoP. Svarprosenten nådde kun 24% i første datainnsamling og 26% i andre datainnsamling. 29 pasienter ble kontaktet telefonisk i etterkant, og resultatet var en ytterligere mengde kommentarer om opplevelser med forberedelser før anestesikrevende prosedyrer. Funnene fra undersøkelsen viser at det er forskjell i graden av komplett utfylte skjema og i enkelte - men ikke i alle - målte parametere. Opprettelsen av PreoP synes å ha innvirket positivt på pasienttilfredsheten. Pasientene er i større grad klar over hvilke personalgrupper de har vært i kontakt med, og kunnskapsnivået på de testede punktene er økt. Resultatet kan, med den grad av reservasjon som er nødvendig gitt den lave svarprosenten, antyde en nivåheving på undersøkte parametere. Gitt at disse er av klinisk og praktisk relevans er det i oppgaven dokumentert nytteverdien av en anestesipoliklinikk.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/8018
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_7602
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2015 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDMED-3950en_US
dc.subjectPreoperativ anestesipoliklinikken_US
dc.subjectpasienttilfredsheten_US
dc.subjectspørreundersøkelseen_US
dc.subjectPreoPen_US
dc.subjectVDP::Medisinske Fag: 700en_US
dc.subjectVDP::Medical disciplines: 700en_US
dc.titleBrukerundersøkelse om pasienttilfredshet som ledd i kvalitetssikring av Preoperativ anestesipoliklinikk (PreoP) ved UNN Tromsøen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)