• Operasjonalisering av urfolksrettigheter i samiske barnevernstjenester. En kvalitativ studie i et organisasjonsteoretisk perspektiv 

      Bjørnestad, Mona Hvidsten (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-06-01)
      Samiske barn har særlige rettigheter i kraft av sin urfolkstatus som er nedfelt i internasjonale konvensjoner og i norsk lovverk. Kommunene i det samiske forvaltningsområdet har et særlig ansvar for å ivareta disse rettighetene. Studien undersøker hvordan barnevernstjenestene i samiske kommuner operasjonaliserer begrepet urfolksrettigheter, og hvordan det gjør seg gjeldende i barnevernfaglig praksis. ...
    • Oppfølging av lavinntektsfamilier i NAV 

      Ihler, Stine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-11-02)
      I arbeidet med denne oppgaven har formålet vært å utforske hvordan oppfølgingen av lavinntektsfamilier organiserer ved lokale NAV-kontor og hvordan NAV-veiledere vektlegger egen kompetanse i denne oppfølgingen. Målet med undersøkelsen har vært å få dybdeinformasjon og skape en forståelse av hvordan NAV-ledere og NAV-veiledere erfarer og opplever oppfølgingen som gis til lavinntektsfamilier, da ...
    • Reaktiv tilknytningsforstyrrelse fra et barnevernfaglig perspektiv - En litteraturstudie om diagnosen og intervensjoners betydning for å fremme tilknytning 

      Jørgensen, Linn Anette Nordahl (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-02)
      Problemstilling: Hva er reaktiv tilknytningsforstyrrelse, hvordan kommer diagnosen til uttrykk, og kan barnevernfaglige hjelpetiltak bidra til å fremme trygg tilknytning mellom barn med reaktiv tilknytningsforstyrrelse og deres fosterforeldre? For å besvare min problemstilling vil jeg foreta en gjennomgang av litteratur og relevant forsking om diagnosen RAD For å belyse tilknytningsteorien har jeg ...
    • Risikofaktorer knyttet til mobbing, en kvantitativ studie- Risikofaktorer i Kvellomalen, og hvordan de predikerer/reduserer mobbing 

      Berg, Malin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-11-05)
      Mobbing er en velkjent faktor som truer skoletrivsel og skolefungering hos barn. Kvellomalen er den mest brukte beslutningsmalen hos den norske barneverntjenesten. En evaluering av Kvellomalen konkluderer med at skoletrivsel og fungering ikke etterspørres eksplisitt. Skoletrivsel og skolefungering er en av de viktigste prediktorene for hvordan barn i kontakt med barnevernet klarer seg senere i livet. ...
    • «Skolen er ikke alltid så lett å prioritere, skolen kommer på en måte i andre rekke». Om frafall i videregående skole og sosiale relasjoners betydning for å forhindre dette 

      Nordsveen, Maryon Johnsen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-28)
      Studien handler om frafall i videregående skole og sosiale relasjoners betydning for å forhindre dette. Frafall som sosialt og personlig fenomen blir presentert innledningsvis i oppgaven, tidligere forskning og relevant teori likeså. Studien baseres på kvalitativ metode. Fem tidligere elever som vurderte å avslutte skolen men som valgte å fortsette, har blitt intervjuet i et fokusgruppeintervju ...
    • Utvidet oppfølging i egen regi. Erfaringsoverføring mellom NAV-kontor. 

      Karlsen, Trude Hurlen Pedersen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-10-01)
      «Utvidet oppfølging i egen regi» er et prosjekt som er satt i gang gjennom Arbeids- og velferdsdirektoratet i 2017. Teamene i «Utvidet oppfølging i egen regi» skal jobbe som jobbspesialister og hjelpe arbeidssøkere med nedsatt arbeidsevne tilbake til arbeidslivet. Dette skal gjøres etter metoden Supported Employment. En jobbspesialist skal ha 12- 20 deltakere. Denne størrelsen på porteføljen vil gi ...
    • Veien til en inkluderende og god fremtid i Norge. En kvalitativ studie om hva som kan fremme og hemme for gjennomføring i introduksjonsprogrammet 

      Moe, Renate; Sedahl, Monica Skrindo (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-10-01)
      Dette er en kvalitativ studie om hva i introduksjonsprogrammet som kan fremme og hemme deltakernes gjennomføring sett ut fra deltakers perspektiv. Det er fem bosatte kvinnelige flyktninger, med rett og plikt til deltakelse, som har delt av sine erfaringer og sine opplevelser av introduksjonsprogrammet. Vi ønsket, gjennom erfaringer fra de som kjenner «hvor skoen trykker», å bidra til å finne mulige ...