Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorObstfelder, Aud
dc.contributor.authorJoakimsen, Janne
dc.date.accessioned2016-02-04T11:11:02Z
dc.date.available2016-02-04T11:11:02Z
dc.date.issued2015-10-01
dc.description.abstractHensikten med prosjektet har vært å få en dypere forståelse av hvordan dagens ergoterapeuter erfarer det å arbeide i en teambasert arbeidshverdag. Jeg har belyst enkelte aspekter ved ergoterapeuters erfaringer i forhold til hvordan det er å formidle egne særfaglige observasjoner og tiltak innad i tverrfaglige team. I tillegg har jeg og sett på hvilke erfaringer de samme ergoterapeutene hadde i forhold til oppfølgning av egne tiltak internt i det tverrfaglige teamet. Fra helsepolitisk hold øker kravet om å arbeide tverrfaglig gjennom ulike stortingsmeldinger , eksempelvis stortingsmelding 47 , Samhandlingsreformen og stortingsmelding 13 Utdanning for velferd - Samspill i praksis. Samhandling, økt kompetanse og bedre utnyttelse av hver enkeltes kompetanse er poeng som blir fremholdt i begge de overnevnte stortingsmeldingene (Helse-og-omsorgsdepartementet 2008-2009, Kunnskapsdepartementet 2011-2012). Det teoretiske grunnlaget denne oppgaven bygger på er teori om tverrfaglighet, Bengt Molanders teori om kunnskap i handling og de overnevnte stortingsmeldingene som er brukt til å belyse den arbeidsformen informantene er underlagt. Jeg har i dette masteroppgaveprosjektet intervjuet fem ergoterapeuter som arbeider tverrfaglig innen spesialisthelsetjenesten. Resultatene viser at det å formidle egne fagspesifikke observasjoner, tiltak og gjennomføring av de gitte tiltakene internt i det tverrfaglige teamet, til tider er utfordrende. Informantene opplevde til tider at de ikke ble hørt eller at kollegaene deres manglet kunnskaper eller forståelse om hvilke kunnskaper ergoterapeuten besitter. Konsekvensen av at ergoterapeuten ikke ble hørt eller samsnakket med var at tiltak ikke ble fulgt opp eller ble gjennomført på en annen måte enn det ergoterapeuten hadde vurdert som hensiktsmessig. Jeg har i denne oppgaven hevdet at en mulig løsning på en slik problematikk kan være å etablere en tydelig faglig dialog internt i de tverrfaglige teamene. Nøkkelord: Ergoterapi, Tverrfaglighet, teambasert arbeidshverdag, kunnskap, dialog, samhandlingen_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/8430
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_8001
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2015 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDHEL-3960en_US
dc.subjectVDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800en_US
dc.subjectVDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800en_US
dc.titleErgoterapeuter i tverrfaglige team: Erfaring, formidling og dialogen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)