Digital dannelse -et bidrag til forståelse av en kompleks utfordring i skolen
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/9202Date
2013-12-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Kristoffersen, Marius HalsAbstract
Denne oppgaven omhandler temaet digital dannelse.
Oppgaven har to hovedhensikter: Det ene er å bidra til et økt fokus på temaet, og det andre er å være et bidrag i seg selv, som kan etterprøves for deretter enten å videreutvikles, aksepteres eller forkastes.
Oppgaven bygger blant annet på et syn om at digital dannelse må være noe mer og/eller annet enn regler og normer for skikk og bruk på nettet, også kjent som nettikette.
Problemstillingen for oppgaven er: Hvordan kan skolen arbeide med digital dannelse?
I tilknytning til problemstillingen, er det formulert to underordnede forskningsspørsmål:
1. Hva kan digital dannelse være i 2013?
2. Hvorfor er digital dannelse viktig?
For å finne svar på problemstilling og forskningsspørsmål ble den metodiske gjennomføringen gjort gjennom reflekterende intervjuer med fire informanter med lærererfaring.
En induktiv analyse av intervjumaterialet ble kombinert med relevant teori, og det ble utviklet en forståelsesmodell til bruk for lærere i skolen.
Modellen tar utgangspunkt i at digital dannelse kan sees som en symbiotisk sosialiserings og dannelsesprosess mellom den digitale teknologien og de fysiske relasjonene.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2013 The Author(s)
The following license file are associated with this item: