Å lære opp foreldre i håndtering og stimulering av sitt for tidlig fødte barn. En kvalitativ intervjuundersøkelse basert på fysioterapeuters erfaringer
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/9483Dato
2012-05Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Lystad, Magnhild AasbøSammendrag
Hensikten med denne studien er å øke kunnskap om overføring av handlingskompetanse mellom fysioterapeuter og foreldre til for tidlig fødte barn. Foreldrene skal få mulighet til å stimulere økt postural kontroll og selektive bevegelser hos sine barn. Aktuelle temaer knyttet til overføring og opplæring av foreldre i spesifikk handlingskompetanse viste seg å bestå av flere forhold, der prosessen med å lære bort den
spesifikke håndteringen og stimuleringen til foreldrene syntes å være kompleks. Opplæringen og utføringen av handlingskompetansen ble fremstilt som en skapende prosess med fokus på gjensidig aktiv deltagelse i veiledningssituasjonen. For å muliggjøre en slik deltagelse syntesrelasjonsbygging mellom foreldre og fysioterapeuter og mellom foreldre og barn å være sentrale elementer i veiledningen. Ved å gi foreldrene økt innsikt i barnets kompetanse og ressurser søker fysioterapeutene å forberede og trygge foreldrene i å tilpasse seg barnets
kontaktkapasitet i øyeblikket. Disse rammebetingelsene synes avgjørende for å kunne skape en gjensidig interaksjon og samhandling mellom barnet og foreldrene i utførelsen av den spesifikke håndteringen og stimuleringen. En individuelt tilpasset veiledning syntes å være
viktig i en slik form for opplæring.
Forlag
Universitetet i TromsøUniversity of Tromsø
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2012 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: