Kroppslige uttrykk hos spedbarn. Hva kan spedbarn fortelle med sine kroppslige uttrykk når slike uttrykk avviker fra forventet normalutvikling - fortellinger og forståelser
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/9615Date
2016-05-11Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Grøntoft, IngerAbstract
SAMMENDRAG
Oppgavens utforsker spedbarns kroppslige uttrykk når de avviker fra forventet normalutvikling. Slike avvikende kroppslige uttrykk forstås ofte som skade eller sykdom i barnet, og det letes etter årsaker i barnet. Hensikten i oppgaven er å utvide forståelse rundt spedbarnets kroppslige uttrykk i et fenomenologisk perspektiv. Spedbarnet som subjekt i sin livsverden med meningsbærende kroppslig het blir utforsket.
Oppgaven trekker veksler på kroppsfenomenologi, normal bevegelsesutvikling hos spedbarn og psykologisk forståelse rundt spedbarns utvikling og kompetanse i relasjoner. Teori om samtidighet i følelser og bevegelser står sentralt. Dannelse av kroppsskjemaer og automatiske mønstre blir berørt. Psykomotorisk kroppsforståelse blir trukket inn som et relevant perspektiv for spedbarns kroppslige uttrykk.
Metode for kunnskapsinnhenting har vært dybdeintervjuer med spesialister i barnefysioterapi. Intervjuene har gitt innhold til vignetter og samtaleutdrag med påfølgende analyse og drøfting.
Resultatene viser at positive følelser mellom spedbarn og omsorgsperson og utvikling av kroppslig stabilitet hos spedbarnet har sammenheng. Resultatene tyder også på at spedbarn søker aktivt kroppslig mot trygghet og dialog. Psykomotorisk kroppsforståelse og spedbarns kroppslige uttrykk har fellestrekk og kan utfylle hverandre.
Nøkkelord: spedbarn, kroppsuttrykk, avvik, kompetanse, følelser, psykomotorisk, stabilitet
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2016 The Author(s)
The following license file are associated with this item: